לתרומות לחץ כאן

1) הכרזת תיקון הטל"הגשם 2) מכירת חמץ אישית או של בעל עסק

שאלה:

המשנ"ב בסימן קיד כתב שמכריזים משיב הרוח או מוריד הגשם בחזרה, האם הוא מפרש כן בדעת השו"ע? עי' סימן תרס"ח.
2) אדם פרטי שמכר את חמצו לגוי ומשתמש בו לאחר הפסח עדיף ממכירת חמץ של בעל עסק גם אם הוא שומר תו"מ חרדיכגון סופר מרקט וקנית מוצרי חמץ ממנו או נכון יותר לקנות מוצרי חמץ מעסק שמכר את החמץ כיון שבמכירה פרטית של בעה"ב אם נשארו מוצרי חמץ ברשותו אע"פ שעשה מכירת חמץ "עבר" על בל ימצא?

תשובה:

שלום וברכה

כפי המבואר ברמ"א בסי קיד, דברי המשנה ברורה שציינת אמורים בעיקר בקיץ ובחו"ל לבני אשכנז שלא אמורים כלום בקיץ, ומשום שאי אפשר להכריז "מפסיקים לומר מוריד הגשם", כיון שלא מכריזים על הפסקת טובה. ספרדים שמכריזים מוריד הטל, או בני א"י שכך נוהגים גם בני אשכנז, יכולים להכריז כמנהגנו לפני מוסף וכמו שהביא הרמ"א שנוהגים לעשות בחורף.

פשוט שעדיף לקנות אחרי פסח מבעל עסק חרדי ולא למכור בעצמך בפסח שזה חשש איסור דאורייתא של בל יראה ובל ימצא, וכן מנהג היראים שלא להשאיר חמץ בבית בפסח על ידי מכירה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה, אבל אני מדבר על דברי המשנ"ב סי' קיד סק"ד שאומר שרק כשהש"צ מתפלל בקול רם היינו בחזרה אבל לא בתפילת הלחש וזה לא מובן לי אם הוא מפרש כן בדעת השו"ע שהרי ברור בדעת השו"ע שמכריזים קודם תפילת מוסף וכמו שכתב הרמ"א שם שקודם שמתחילין מוסף מכריז השמש משיב הרוח ומוריד הגשם ואין מחלוקת בין המחבר לבין הרמא כאן ומה שכתוב שם בלשון וי"א ט"ס כמ"ש המשנ"ב שם סק"ה וכן נוהגים הספרדים ומזכירים משיב הרוח ומוריד הגשם כבר בתפילת מוסף בלחש. אז מה ביאור המשנ"ב כאן, לא הבנתי.
    2) לגבי התשובה על השאלה השניה לא הבנתי במה עדיף לקנות מוצרי חמץ מבעל עסק שומר תו"מ היינו במה עדיפא מכירת חמץ של בעל עסק חרדי ממכירת חמץ של אדם פרטי, ממ"נ אם יש חשש דאוריתא יש לחשוש יותר מקנית חמץ מבעל עסק שמחזיק מלאי של סחורה ומוצרי חמץ ורק ה' יודע אם היתה לו גמירות דעת, אבל אדם פרטי בעל הבית שנשארו לו כמה פריטים בודדים של מוצרי חמץ כגון ויסקי ,אדרבא נראה יותר שמכירת החמץ שלו באופן פרטי יותר תקיפה וכי יראת שמים שלו פחותה מזה של בעל עסק?

  2. 1. הוא אומר במפורש "אם לא הכריז". אז נכון זה מנהג שגוי וכו', אבל אם לא הכריז א"א לומר בלחש.
    2. בודאי שאין עדיפות בתקפות המכירה לבעל עסק, אלא שאיסור חמץ בפסח הוא דאורייתא, איסור חמץ שעבר עליו הפסח הוא רק גזרת חכמים, אם יש חשש במכירה, לאו דוקא מצד היהודי, יכול להיות גם מצד הגוי, או מצד שהתהליך לא קביל חוקית ועוד שאלות שהתעוררו בענין זה, אם יסמוך על כך בפסח עצמו הוא בחשש דאורייתא, ולסמוך אחרי פסח זה פחות אפילו מחשש דרבנן, כיון שכל הנושא כאן הוא קנס ודבר רחוק הוא לומר שחכמים קנסו מי שמכר חמצו כפי שהורו לו רבנים וכפי שמקובל להלכה.

  3. 1) א"כ המשנ"ב שם סובר כדעת המחבר וכמ"ש הרמ"א שם וכמ"ש המשנ"ב שאין מחלוקת בניהם ורק אם לא הכריז הש"צ קודם תפילת מוסף בלחש או אז יזכיר בקול רם בחזרה .אך במשנ"ב בהוצאת דרשו בביאורים ומוספים שם בהערה 8 שם כתבו שאצל החזו"א והגר"י קנייבסקי זצ"ל לא שינו את הזכרת הגשם או הטל בתפילת הלחש וגם לא הכריזו עליהם קודם מוסף ,רק בחזרת התפילה של מוסף שינה הש"צ את ההזכרה.הא כיצד?
    2)לא הבנתי. ולסמוך על מכירת חמץ של בעל עסק אין חשש דאוריתא?

  4. 1. אכן מעניין, כנראה כך היה המנהג בליטא.
    2. בעל העסק הוא בחשש דאורייתא, אתה בא אחרי הפסח שזה רק חשש דרבנן של חמץ שעבר עליו הפסח, זה מאוד פשוט רק לשים לב לדברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל