לתרומות לחץ כאן

תה בכלי שלישי לדעת המשנ"ב

שאלה:

שלום וברכה
ידוע הדיון האם מותר להכין תה (או קפה שחור) בכלי שלישי. והנה המעיין במשנ"ב סימן שי"ח בדיני הכנת תה בשבת יראה שהביא רק ב' אופנים או ע"י בישול העלים מע"ש או ע"י הכנת תמצית, אבל לא הביא כלל האפשרות להכין ע"י כלי שלישי. והיה נראה לומר שלא התיר כלל ע"י כלי שלישי, ומה שהתיר פת בכלי שלישי אין להביא ראיה שהתם הוא בישול אחר אפיה ויש בזה עוד סניף לקולא (אך ממה שהביא שמי שנותן שומים ובצלים במרק יעשה ג"כ ע"י שישאב בכף מן הקדרה ויתן לקערה כדי שתהא הקערה כלי שלישי היה נראה להוכיח להתירא. אך שמא יש לומר שתה הוי קלי הבישול טפי משום ובצל וכדברי ערוה"ש). ועלה בדעתי לומר שמא דעת המשנ"ב דבכלי שלישי יהיה אפשר להכין תה (וכדעת הגר"מ פינשטיין) וכמו שהביא מהפמ"ג להתיר פת בכלי שלישי, והטעם שלא כתב כן במקום שפירט אופני הכנת תה הוא משום שבאופן זה התה כבר לא כ"כ חם ורצה ליתן פתרונות שבהם יהיה התה חם מאד. ורציתי להביא ראיה לדברי משעה"צ שכתב שהיכא שתמצית התה חמה יותר טוב לערות עליה מכלי ראשון כדי לצאת ידי השיטות שיש צביעה במשקין, אבל במקום שהתמצית קרה כתב ליתן אותה בכלי שני ואי"צ לחוש לשיטות הנ"ל. ולכאורה מדוע לא יתן את התמצית בכלי ריק ויערה עליה מכלי שני ובזה יצא ידי השיטות שיש צביעה באוכלין. אלא ודאי שכיוון שע"י זה הוא מקרר את התה א"צ להחמיר. והוא הדין בנידון דינן רצה המשנ"ב לתת אופן שיוכל להכין תה חם ולא הביא האופן של כלי שלישי שבו לא יהיה התה חם כ"כ.
אשמח לשמוע את דעתכם על דברי.
וישר כח על האתר הנפלא

תשובה:

שלום וברכה

דבריך נפלאים ואכן הצגת בצורה נפלאה את ההלבטות בדעת המשנה ברורה.

למעשה נהגו בני אשכנז בזה באופן מוחלט כדעת ערוך השולחן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל