שאלה:
שלום כבוד הרב.
1. האם מותר לברך בשבת ברכת האילנות.
2. האם אפשר בשבת לדלל ריבה במים חמים/ פושרים?
תודה
תזכו למצוות
תשובה:
יש שסברו שאין לברך ברכת האילנות בשבת: בכף החיים (סי’ רכו סק”ד) כתב שאין לברך בשבת וביום טוב שמא יטלטל את הענפים או שמא יתלוש. וסיים וכן עמא דבר. וראה בשו”ת בצל החכמה (ח”ו סי’ לז) ובשו”ת תשובות והנהגות (ח”א סי’ קצא) שכתבו שאין בעיה לברך גם בשבת ולהפיך, אם הוא רואה את האילנות בשבת הרי שהוא צריך לברך. שהרי עיקר המצווה היא בשעה שהוא רואה לראשונה.
יש טעם נוסף שלא לברך בשבת, הבן איש חי, כותב שכיון שעל פי הקבלה באמירת ברכת האילנות אנחנו מפרידים את הניצוצות הקדושים מהאילנות ומתקנים אותם בבחינת אוכל מתוך פסולת, אין לומר ברכת האילנות בשבת משום איסור בורר. אולם דבריו תמוהים וידוע שהגר”ע יוסף דחה שיטתו זו.
נראה שמותר לדלל ריבה בשבת, אבל שיהיה במים שאין היד סולדת בהם אולי ריבה נחשבת דבר לח שיש בו בישול אחר בישול. או שיהיה בכלי שני.
[בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק ח' סעי' כ"ו ובהערה צ"ב) אוסר לערב מים בטחינה גולמית בשבת, ומבאר, שאף שדילול עיסה בשבת מותר, ועיקר מלאכת הלישה היא בקיבוץ חלקים וגיבוש, ומשום כך הוספת משקה לעיסה שיש בה כבר משקה, אינה נחשבת ללישה, כיון שהיא רק מדללת, כאן הואיל ובמהלך הכנת הטחינה תחילה היא מתקשה ורק אחר כך מתדללת, יש איסור לש בשעה זו שהיא מתגבשת, אני חושב שנדון זה אינו קיים בריבה].
מעניין שהרי הגרשזא אסר לישה בעירוב ריבה וגבינה בגלל סמיכות שונה ממילא היה לדון שגם בהיפך אולי יהיה אסור כשמדלל
דילול אין בו קיבוץ חלקים עירוב שתי עיסות נחשב לדעת חלק מהפוסקים ככזה, ראה ארחות שבת פרק ו סעי' ה, ח.
השאר תגובה