לתרומות לחץ כאן

שריפת חמץ – מצוה אקטיבית או פסיבית

שאלה:

שריפת חמץ היא מהתורה. מספיק לשרוף כזית כשיעור הקטן . לדוגמה הרבה הביאו מהסטיפלער שפחות מרבע מצה הוא כזית… אז בוודאי שבשריפת חמץ לא נחמיר ?

תשובה:

שלום וברכה

בס' מנחת חינוך מצוה ט' דן בארוכה האם מצות תשביתו היא מצוה אקטיבית או פסיבית, כלומר, האם המצוה היא להשבית את חמץ – לשורפו, או שהמצוה מתקיימת בעצם זה שאין חמץ בבית, אלא שאם יש לאדם חמץ עליו לשורפו. נפקא מינה בכל זה כתב שם בהרחבה, שלהצד שהמצוה היא להשבית את החמץ בפועל, נמצא שכאשר חכמים הקדימו את זמן השבתתו, בעצם בטלה חובה זו, כיון שאנחנו מרחיקים מזמן החיוב ושורפים לפני כן, והמצוה האקטיבית לשרוף היא בודאי רק בהגיע זמנו, ומי ששורף קודם דומה למי שמדליק נרות לפני חג החנוכה… נמצא לדבריו, שהמצוה לשרוף בפועל אינה קיום מצות עשה, אלא מנהג בעלמא, משום שממה נפשך, אם המצוה רק לדאוג שלא יהיה לי חמץ, זה מתקיים גם בלי שריפה בפועל, ואם המצוה לשרוף, אין לנו יכולת היום לקיימה כיון שאנחנו משביתים כבר לפני כן את החמץ. ולכן אין כל כך מקום לדון בשיעור, כיון שבלאו הכי מדובר יותר במנהג מאשר בקיום מצות עשה ממש, ועיקר המצוה מתקיימת בעצם ההשבתה מהבית. ראה עוד שו"ע סי' תמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל