לתרומות לחץ כאן

חובת חיסון נגד מגיפת הקורונה

שאלה:

לאחרונה נשמעים יותר ויותר קולות על חובת החיסון על כל אחד וכן ככל שידוע זאת הוראת רב גדולי שהביעו את דעתם בנושא וכן הם מתייחסים לסיכון מהחיסון עצמו מפני תופעות ומהשלכות רפואיות בטווח הקרוב או הרחוק שעלולים להיות ,אך כיון שלפי הרופאים והמומחים וחברות התרופות שפיתחו את החיסון שבדקו את העניין לרב המתחסנים לא היו תופעות לואי והסיכון שעלולים להיפגע הוא קטן וזניח לעומת הסיכון להידבק במחלה.ואני שואל והרי למדנו שבפיקוח נפש לא הולכים אחרי הרוב, ולמה שאדם בריא יעשה מעשה בידים ולהכניס את עצמו אפילו בספק סכנה כתוצאה מהחיסון ומי ערב לו שהוא יהיה הרב שלא נפגעים ושמא הוא יהיה באותו מיעוט שעלול להיפגע?
בברכה רבה

תשובה:

באותה מידה אתה יכול לשאול על כל ניתוח שאדם עושה… כל ניתוח מסוכן לעין ערוך יותר מהחיסון שלא ידוע לו כל סכנה כרגע… והוא מעשה בידים… אלא שתמיד השיקול הוא זה מול זה מה עדיף. וכיון שהקורונה מסוכנת והסכנה ברורה לנו, רבים סובלים, אלפי אנשים מתו, רבים נשארו עם פגיעה וכו', החיסון על פי כל הבנת המדע לא אמור להיות לו כל השלכות, ברור לכל בר דעת, כך לפי דעתי, שבחישוב של כל אדם לעצמו, בחינת הסיכונים, יש לקחת את החיסון, וכך עשיתי. אינני רואה כאן מקום לשאלה. ואגב, אף אחד לא היה חשש מהחסיון הזה אם לא כל ההוזים הסהרוריים שהכניסו את הדבר הזה בכלל למצב של שאלה… מתחילים בשטויות של שבבים ודי אן אי וכו', ואומרים את זה עוד פעם ועוד פעם עד שמתחילים לחשוב אולי באמת יש איזו בעיה…

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. גם אני התחסנתי בשני המנות ואני לגמרי לא באותו מקום של אותם "הוזים" כלשונך, אבל השאלה במקומה עומדת וההשואה למי שצריך לעבור ניתוח אני יודע שכבר טענו את הטענה הזאת אבל טענה זאת אינה במקומה ואינה דומה כלל, בניתוח אם אדם צריך לעבור ניתוח זה עניינו לעבור ניתוח כדי להבריא,זה יכול להיות ניתוח כירורגי רפואי,או אבטיח,זה יכול להיות ניתוח להסרת גידול, ניתוח קטרקט,ניתוח בעמוד השדרה וכיו"ב כדי שיוכל לשפר את ראייתו, להקל את כאבי הגב, לתפקד ולחזור לחיים בריאים ומלאים, מה שאין כאן בנידו"ד האדם בריא ושומר על כל כללי הבריאות וההוראות , איך אפשר לחייב אותו להתחסן ולהסתכן החיסון שעלול לפגוע בו ולומר לו הרב לא נפגע מהחיסון וכמו שכתבתי בפיקו"נ לא הולכים אחר הרב.

  2. אני משוכנע שאין דרך להשמר לעולם ועד, וגם מי שנזהר ושומר על עצמו, אם הוא יוצא ובא בין אנשים סופו להדבק במוקדם ובמאוחר, וזה מ ס ו כ ן.
    אם אתה חושב שיש הגיון ואפשרות לחיות כמה שנים בסגר ביתי מוחלט, זה משהו אחר, בעיני זה לא מעשי… גם אנשים הכי זהירים נדבקים כל הזמן, זו עובדה.

  3. חשבתי שזה מובן, אסביר יותר: ידוע הסיפור ברבי יהונתן אייבשיץ, שכאשר היה ילד כבן שש או שבע שאל אותו אחד הכמרים, בתורה כתוב אחרי רבים להטות, והרי אנחנו הרוב, למה אתם לא מקבלים את דתנו? השיב לו הילד החכם: אחרי רבים להטות נאמר כאשר יש שאלה, כשאין שאלה אין נושא של רוב. כך גם לגבי שאלתך, אין שאלה!! מי שמביט ימינה ושמאלה ומבין מה זו הקורונה, מה זה 5,500 מתים שיכלו לחיות, מה זה אנשים צעירים שיש להם נזק בלתי הפיך בריאות או בלב, חולשות איומות וכו'. מה בית שמאבד את פרנסתו ועסקים שקורסים. מה זה נזק חינוכי רוחני וגשמי לילדים שתקועים חודשים בלי בית ספר וכו' וכו', לעומת חששות רחוקים חסרי ביסוס [מליונים רבים כבר התחסנו ועוד לא נמצא פגם למעט תופעות זניחות מאוד ולא שכיחות שמעצימים אותן בכותרות מאיימות] אז אין שאלה!!!! ואם אין שאלה כל כללי הספקות לא תקפים כאן.

  4. תודה על דבריך ואני בעקרון מסכים ומזדהה עם כל מה שכתבתם, אבל שוב ואני מצטער לחזור ולומר יש כאן שאלה הלכתית שצריכה תשובה למענה הלכתי.ומשתמע מדברים כאילו אדם שחושש להתחסן כאילו אשם או נושא באחריות של אנשים שנדבקו במחלה, ובאובדן של חיים של אנשים שנפטרו ל"ע מהמחלה,חלילה לומר או לחשוב כך, הרי כבר אמרנו שאם אותו אדם נזהר ושומר על ההוראות,עוטה מסכה ושומר מרחק ולא מתערבב עם אנשים ,אז איך אפשר לחייב אותו.וכמדומני שהגאון ר אשר וייס שליט"א מסר שיעור בנדון לדעתו מוחלטת שיש להתחסן אבל אינו יכול לומר שזאת חובה.השיעור שלו נמצא באתר של בית ההוראה שלו.אפשר לשמוע אותו וגם לקרא את הדברים.
    בברכת התורה וכו"ט.

  5. ראשית לא אמרתי שזו חובה הלכתית גמורה שמי שאינו מקיימה נושא באחריות למתים ועובר איסור תורה. אמרתי שזה השכל הישר והדרך היחידה לצאת מהמגפה. גם לא אמרתי שזו חובת האדם ביחס לאחרים דוקא, ובכל זאת אני חושב שזו חובת האדם ביחס לשמירת גופו, ראשית חובה אנושית לנהוג בתבונה, בעיני זו חובה מספר 1… אני גם כן חושב שזה איכשהוא בכלל הדין של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, שגדרו לנהוג באופן נורמלי כפי שהשכל הישר מורה באותה שעה. אישית אני חושב שמבחינה חברתית זכות הציבור לדרוש שאדם שאינו מחוסן לא יכנס בשום מקום ציבורי, כולל בית כנסת וחנות מכולת. זכותך לבחור לא להחסן אבל אין לך זכות להטיל את זה עלי… אי בדידי תליא הייתי מוביל חוק כזה.

  6. אני מסכים לגמרי איתך שזכות הציבור לדרוש מאדם שלא התחסן לא להיכנס למקום ציבורי,בית כנסת וכל מקום מוסד שנותן שירותים כאלה לאחרים לציבור הרחב, אלא שבמציאות זה קורה להיפך , למשל למרות שאני התחסנתי ועוטה מסכה אני נמנע להיכנס לבית הכנסת (שיטבלך) כיוון שרב ככל המתפללים רובם חסידים אינם נוטים מסכה ואינם שומרים כלל על מרחק , כלומר הם אינם מתחשבים באחרים שחוששים ומבחינתם מי שחושש שלא יתפלל שם.אני מוכרח לציין שזה מספר חודשים חוץ מהכל הראשון אף אחד שם לא מדבר ולא חלה.

  7. חברת פייזר כותבים שזה רק עוזר למנוע קורונה קלה בלבד,מה עוד שבהרבה ארצות היו מקרים שמתו או חלו רציני,מה עוד שלא ברור שלא יהיה נזק בעוד כמה זמן מאחר ואין לאף אחד לא ניסיון בזה,ומה עוד שדיגלו בבירור הסיכון על עכברים וכו'כנהוג,ומה עוד שבהרבה מדינת טרם ניתן רשות לתת הזריקה למעלה גיל 65 ויש שאף לא מגיל 50 ומעלה,ומה עוד של מוטציות השונות כלל לא ברור הזריקה תהיה יעל לכולם אלא חושביםשעל חלק ודאי לא יעיל, ועוד שהרב אלישיב זצ"ל כאשר נשאל על תרופה חדשה האם לקחת אמר שלא לפני שיש איזה שנתיים זמן נסיון אתה,–וגם הם כל כך בטוחים שאין נזק רציני למה לא החברות המיתרים ולא המדינות נותנים איזה שהוא אחריות אם חלילה קורה משהוא משמעותי כמו בכל תרופה,ויש רבנים וכמו הבית דין לענייני רפואה של הרב שמואל אליעזר שטרן שליט"א שכתב לחכות כמה חודשים ולראות את המצב ואז לדון שוב,ומה עוד שאפשר לראות בוידאו מוקלט שכבר לפני שקרה הקורונה שורה של כמה אנשים כבר הודיעו בכמה מפגשים ( שכולם מוקלטים ברור בוידאו)שהם רוצים לעשות שיהיה מגיפה עולמית ואז יעשו זריקת חיסונים כלומר הכל מתוכנן שאפשר ממש לראות את הנביאים האלו אומרים את זה,ומה עוד שיש גם לא מעט רופאים ידועים שמתאימים מחשש נזק נלקחת החיסון—שלכן אחר כל הנ"ל לפחות היה צריך להיות ספק ,ואז בשביל בקום ועדה לקחת היו צריכים לראיה מוכחת,ובאין אז שב ואל תעשה עדיף.ומזה שיש רבנים מאוד מאוד חשובים שאומרים כן לקחת החיסון עוד גם כן יעוי' בספר שמירת הלשון שער התבונה פרק ו',בפרט כאשר כאן הם שומעים המידע מכלי שלישי ומעלה.

  8. עונה לכולכם יחד, אין לי מושג מה אמר נשיא פייזר והוא לא הרב שלי, וגם לא שכלי הישר, גם ברור שלומר שזה רק מועיל לקורונה קלה זה גיחוך, אז במה זה חיסון? אין ספק שזה מונע קורונה, אולי לא קראת טוב, והם כתבו שיתכנו תסמינים קלים המאפיינים קורונה קלה, כלומר הפוך ממה שאמרת, כל שאר הקונספירציות המטופשות על מי שרוצה לדלל את העולם ולהשתלט, זה מדע בדיוני ילדותי שאין טעם להתייחס אליו, וזה שאנשים רציניים מזכירים זאת שלא בתור בדיחה, זה נושא שמן הראוי לנתח אותו מבחינה פסיכולוגית, בעיני זו תופעה מדהימה. ההגיון הפשוט אומר שבמצב הנושא שאופף אותנו יש לקחת חיסון.
    המתנה כמה חודשים היא חסרת תועלת ומעידה על בורות ואסביר: המתנה של כמה חודשים כבר היתה אצל הרבה מאוד נסיינים, לא זו השאלה, השאלה היא האם יש לנו מידע מוכח על כך שכעבור שנים רבות אין השפעה, אין לנו מידע מוכח, רק סברת מדעיות, אבל אין לנו יכולת להמתין… צריך שאנשים יחיו עד אז…

  9. ברשותכם אנסה להגיב קצת על הענין הרי בכל תרופה ותרופה אם אדם היה קורא את מה שהיה כתוב מאחור ודאי היה חושש לקחת אך הוא בכל זאת לוקח כיוון שהוא במצב של חולי ופשוט מרגיש שזה פוטר לו את הבעיה לכן לא מענין אותו.
    בקורונה אין הרגשה על עצמך איך דבר זה מועיל לך ,
    נניח והיו מוצאים חיסון שכשאדם חולה מחסנים אותו והוא נהיה בריא, אפי' החיסון שקיים היום עם כל ההשגות עליו, הוא היה רץ לקחת את החיסון אפי' אם רק היה לו כאב ראש מהמחלה, כיוון שיש לו הנאה ממשית.
    אין שום רופא בעולם שאומר שעישון זה בריא, והסכנות ידועות, וודאיות יותר מהחששות שיש על החיסון
    ובא נמצא את כל מתנגדי החיסון ותצביע עליהם ונראה כמה מהם מעשנים, והסיבה ברורה בגלל שכרגע זה מסב להם רגיעה וכו', ולכן לא מענין אותם הסכנות, שהם הרבה יותר מסוכנות ממה שמפוסם על החיסון, נמצא שהדבר ברור שהשיח הזה הוא השפעה פסיכולוגית על הכלל ותו לא.
    ב.אדם שיש לו דעת תורה וסומך על הרבנים שלא תצא מהם תקלות אין נידון כלל, ואם תגיד לי מאימים עליהם וכל השטויות למינהם, אין לדבר סוף, אם כן גם אינטרנט פרוץ מותר, הלא ר' חיים לא ראה דבר כזה מימיו אם כן מנין לו לאסור? אלא ודאי כל אדם עם קודקוד מבין שהרבנים יודעים שכל מילה שיוצאת מהפה שלהם מחייבת רבים, והם לא לוקחים אחריות סתם עד הבירור שידם משגת, בפרט שיש הרבה מהרבנים הידועים לפסוק בעניני רפואה.
    השכל הישר והבריא בוודאות גמורה מורה להתחסן מה יועיל לחכות חצי שנה? אולי התופעות יופיעו דוקא אחרי שנה וכן הלאה, הרי אין להם נסיון וגם אותם אלה שאומרים שיה תופעות וכו'…. מנין להם הנסיון ?
    לכן הנוטל עצה מן הזקנים לא ניזוק לא צריך להיכנס לנעליים גדולות לקישקה.
    צריך רק לזכור שזה התנאי לפתוח את עולם התורה ומי אמר שספק פיקוח נפש עומד מול הספק הזה שמא תהיה אחראי לביטול תורה של מדינה שלימה וכל מי שאברך ובחור ישיבה למינהו מרגיש לצערינו היום בפועל את התקופה הזו כלפי האיכות של הלימוד וכו'.. לעומת כל תקופה אחרת.
    סליחה שהארכתי עליכם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל