לתרומות לחץ כאן

שאלה בבעלים במסירת מפתח של רכב

שאלה:

השאיל רכב והוא עשה לו קפה וכאשר המים מתחילים לרתוח אז הוא מוסר לו את המפתח. אחר כך פשע והרכב התקלקל מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

בעל הרכב שנענה לבקשתו של השואל והכין לו כוס קפה ובעוד רתיחת המים העביר לידו את המפתח, פטור השואל מתשלומי הרכב, ואין עליו דיני שואל.

בהצלחה.

מקורות:

נקדים בביאור הדין של שאלה בבעלים. ראובן שביקש מחברו שמעון רכב בהשאלה, ולפני שהביא לו את הרכב בהשאלה ביקש ראובן משמעון בקשה נוספת שיכין לו כוס קפה, ובו בזמן שמכין את הכוס קפה ראובן עושה קניין ברכב השאול – ראובן השואל פטור מכל דיני שואל, ואם נגנב הרכב או אבד ואפילו אם פשע ואבד הרכב, פטור ראובן מתשלומים. הגמרא (ב"מ צז, א) אומרת ששואל שרוצה להיפטר מתשלומים יבקש ממנו שימזוג לו כוס מים ובעודו מוזג לו יעשה קניין בחפץ השאול. ממשיכה הגמרא ואומרת שאם השואל פיקח יאמר לשואל קודם כל תיקח את חפץ ההשאלה ורק אחרי שהתחייב כשואל ימזוג לו כוס מים. דין זה נלמד מהכתוב "אם בעליו עמו לא ישלם" (שמות כב, יד). וכתבו התוספות שדין זה הוא גזרת הכתוב ואין טעם בדבר. [ראה שו"ע סימן שמו בפרטי ההלכות של שמירה בבעלים, ושם פסק השו"ע שלא כדעת הרמב"ם ששאלה בבעלים פטור אף בפשיעה].

הבאנו שכדי שיחול הפטור של שאלה בבעלים צריך שהקניין של ההשאלה תהיה בעודו עושה טובה לבעלים, ולפ"ז יש לדון האם מסירת מפתח נחשב קניין לרכב השאול או שצריך שינהג ברכב בפועל ורק אז נעשה שואל על הרכב. בספר שמרו משפט [הגאון הרב זעפרני שליט"א] ח"ב עמוד פא סובר שנהוג שמסירת המפתח של הרכב היא הקניין של השכירות או השאלה של רכב, בנתינת המפתח יש כוח ושליטה על הרכב ואז מקנה לו את הרכב, ומסירת המפתח תועילה מדין קניין סיטומתא, וכפי שמצאנו בדברי הרמ"א סימן רא סעיף ב שמסירת מפתח נחשב לקניין סיטומתא במקום שנהגו כך.

העולה לדינא: בעל הרכב שנענה לבקשתו של השואל והכין לו כוס קפה ובעוד רתיחת המים העביר לידו את המפתח, פטור השואל מתשלומי הרכב, ואין עליו דיני שואל. אולם אם הוא יזיק את הרכב בנהיגה אן בכל מצב אחר הדין שונה ואכמ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל