לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים לקניית מקומות בבית הכנסת

האם תשלום לבית הכנסת עבור כסאות חדשים לאב ולבן אפשר לקחת מכספי מעשר או לא
אם אני נותן תרומה קבועה להחזקת אבות ובניםממתקים ופרסים אפשר לקחת מכספי מעשר ציבור בני אברכים

תשובה:

שלום רב.

כספי מעשר ניתנו בעיקר כדי להחזיק בהם תלמידי חכמים עניים. אולם, מותר גם לקיים בהם מצוות אחרות, ובלבד שאינם מצוות המוטלות עליו כחובה בלאו הכי. ולכן, מותר ואף ראוי לתת כספי מעשר לאבות ובנים היושבים יחד ועוסקים בתורה, אולם לא ניתן לרכוש בהן מזוזה וכיוצא בזה.

לענין קניית מקומות בבית הכנסת נחלקו הדעות, יש סוברים שהואיל ואדם מקבל על ידי כך דבר שהוא נהנה ממנו לא ניתן לעשות זאת מכספי מעשר. ויש שסוברים, שהואיל והמקומות נשארים רכוש בית הכנסת, והקונה אינו רשאי למוכרם לאדם אחר, וכמו כן אם הוא עובר דירה למקום אחר מקומו חוזר לרשות הגבאים, נמצא שכבר בתחילה לא היתה כוונתם לרכישה של ממש אלא לתרומה שיש הנאה בצידה, ומותר לעשות זאת מכספי מעשר.

מקורות:

על עשיית מצוות מכספי מעשר ראה ט"ז יו"ד סי' רנג סעי' א.

על קניית מקומות בבית הכנסת מכספי מעשר, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' פג שכתב, שאם היה נוהג לתת לעניים אין זה ראוי שיקנה בהם מקומות אלא אם כן יעשה התרת נדרים על חיוב המעשר [לפי שלדעת הרבה פוסקים אינו חיוב גמור ועיקר חיובו הוא משום נדר, שנהג כך שלוש פעמים ולא התנה שיהיה בלי נדר]. בס' צדקה ומשפט פ"ו הערה כו כתב, שאם יוכל להתפלל בבית הכנסת גם בלא שיקנה לו מקום, נמצא שקניית המקום אינה אלא צדקה בעלמא, אבל אם לא יוכל להתפלל שם באופן זה, אסור לקנותו מכספי צדקה. מהגאון רבי צבי וובר שליט"א שמעתי, שהואיל והמקום אינו נעשה רכושו הפרטי של המתפלל מותר לקנותו מכספי מעשר. לכתחילה, נראה לי שהעצה הטובה ביותר לנהוג כפי שכתב במנחת יצחק, לעשות התרת נדרים, ולהמשיך לתת מעשר כאשר חלקו מופנה למטרה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל