לתרומות לחץ כאן

התנהלות נכונה ביחס לכספי מעשר

בס"ד
שלום לכבוד הרב
אודה לכבודו לבירור הדין בהתנהלות נכונה של כספי המעשר:
א. האם יש לחלק כספי מעשר (חלק לנזקקים, חלק לתלמוד תורה וכדומה), ואם כן – איזה חלק יש להקצות לכ"א מהגורמים?
ב. עניי עירך קודמים בחלוקת כספי מעשר, אך מי קודם למי בחלוקה עצמה בתוך העיר?
ג. איך אוכל להעביר את כספי המעשר לאותם גורמים בתוך העיר – אם אנני יודע מי הם הנזקקים?
ד. אם ניתן למסור כספי מעשר לארגוני צדקה או ישיבות וכדומה כדי שיעבירו לנזקקים שהם מכירים – כיצד אני יכול לוודא שהכספים מגיעים לנזקקים של העיר שלי?
ה. אם פונים אלי בבקשת תרומה מוסדות, ארגונים, ישיבות או נזקקים וכדומה שנמצאים בוודאות מחוץ לעירי – האם מותר להעביר אליהם תרומה (היות שעדיין ישנם נזקקים בתוך עירי), ואם כן – האם מותר להפריש להם את הכספים מתוך "כספי מעשר" או שיש לראות הפרשת כספים זו כמתן צדקה שאינה מתוך כספי מעשר?

תודה מראש לכבודו ותזכו למצוות
רן

תשובה:

א. עיקר מצות מעשר כספים ליתנו לתלמידי חכמים עניים. אולם, אם נזדמן לאדם חולה מסוכן שזקוק בדחיפות לכסף לצורך רפואתו הוא קודם. כמו כן אם יש לו קרובי משפחה עניים, הם קודמים אף שאינם תלמידי חכמים.

ב. בענין עניי עירך, נראה שעניי השכונה קודמים לעניי שאר העיר, ולכן, מאוד מומלץ למי שגר במקום שיש קופת צדקה שכונתית המנוהלת ומפוקחת כהלכה לתת לשם כספי צדקה. אולם, לענין כספי מעשר ראוי למצוא תלמידי חכמים עניים או ישיבה וכיוצא בזה המצויים בקרבת מקום, ולקיים בכך את שני הדינים גם יחד.

ג, ד. במקרה שאינך מכיר גורמים מתאימים להעביר להם את הכספים תמיד תוכל להעזר בקופות הכלליות כמו "ועד הרבנים לעניני צדקה", או "קופת העיר" שיש להם פריסה ארצית והם אנשים נאמנים מאוד. בכך תקיים גם את דין עניי עירך, כיון שהם עושים כעין תנאי, שבחינתם הכסף שניתן על ידך הוא זה שניתן על ידם לאנשים באזור מגוריך.

ה. מותר להעביר כספי צדקה גם לעניים שאינם מאזור מגוריך, דיני הקדימה הנ"ל הם רק לכתחילה ואינם לעיכובא, ואם אתה רואה צורך בנתינה מסוימת שמדברת אל ליבך זה בהחלט מותר.

מקורות:

על דיני הקדימה בחיובי המעשרות ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל