לתרומות לחץ כאן

אכילת ילדים ביום הכיפורים לעיני שומרונים

שאלה:

אנחנו גרים בחולון, ולא רחוק מאיתנו גרים שומרונים. השומרונים נוהגים שביום כיפור גם הילדים צמים (אפילו תינוקות ממתי שהפסיקו לינוק), האם מותר לי לאפשר לילדים שלי לאכול ביום כיפור לעיני השומרונים או שיש בזה חדש של "דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור אי אתה רשאי להתירם בפניהם"?

תשובה:

ודאי שמותר, אין כל משמעות למנהגי דתם, שבאופן מובהק הם כנגד התורה, ואין להם כל כוונה לכוף עצמם לדת ישראל. לא מדובר על קהילה יהודית דתית מסורתית שיש לה מנהג כזה או אחר בדין חינוך, אלא בקהילה שכלל לא מקבלת את תורת חז"ל, ומפרשת את התורה שבכתב לפי הבנתה ורצונה, וגם כל יהדותם מוטלת בספק גדול…

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. מדובר שם במי שודאי יהודי וחייב במצוות, ויש לחשוש שאם נזלזל בצורה בה הוא מפריש חלה לא יפריש בעצמו כלל, כאן זו קהילה שהוציאה עצמה מכלל ישראל, אין לנו מושג מי הם בדיוק ובכל מקרה אין לנו כל השפעה עליהם, הם בכוונהתחילה עושים אחרת מתוך מחשבה שיש להם דת אחרת, כך שכל החשש שיבואו למיסרך לא שייך.

  2. אינני יודע. צ"ע, אבל תמוה בעיני שיש ענין כזה ביחס לשומרונים שכלל לא חוששים לדת ישראל ולא מתייחסים להתנהגות שלנו כלל, יש להם מסורת שלמה שלהם.

  3. במסכת כותים כתוב שמה שלהלכה מותר באכילה ולשיטת הכותים אסור באכילה, אסור למכרו לכותים משום מקח טעות, ואסור לקנותו מכותים משום "כי עם קדוש אתה לה' א'היך" – אנחנו לא אמורים להיות ה"גוי" של אחרים, וייתכן שבכלל ה"אי אתה רשאי להתירם בפניהם" יש גם את הדין הזה שאין לנו להראות לכותים שאנחנו פחות מחמירים מהם (אך ודאי שלא רק זה הטעם, כי זה לא מסתדר בסוגיא בפסחים שהוזכרה כאן). כך שגם אם הטעם של "מסרכי מילתא" לא שייך היום בכותים [ולכאורה מסתבר שזה לא היה שייך בכותים גם בזמן חז"ל, וצ"ע] כי הם לא יבואו להקל על פינו (כדאמרן בע"ז כ"ב. "כותי לא ציית דאמר אנא גמירנא טפי מינך") מכל מקום עדיין אין להקל בפניהם מהטעם שבמסכת כותים (אם נחדש כנ"ל שזה לא רק בלקבל מהם את מה שהם אוסרים).

  4. י חושב שכל זה שייך רק בזמן שי איזו הקבלה ודיאלוג וויכוח בין הכותיים לעם ישראל, כיום שמדובר בדתות שונות והם בכלל הרבה יותר מזוהים מנטלית עם המוסלמים, אין לזה כל קשר.

  5. מדהים.

    נניח שהשומרונים הם כותים, מוסלמים, סינים או בודהיסטים. מדוע לא לקבל באורח פנים וסובלנות את זה שילדים או אנשים בכלל צמים, ואתה מתיר לבוא ולאכול בפניהם? מה המטרה בעצם? איפה אהבת החינם? האם שומרוני יבוא לאכול בפרהסיה ביום כיפור יהודי בחברת יהודי?! הזייה.

    ולעצם העניין, כל כך הרבה בערות בנושא השומרונים לא היה מזמן במחוזותינו. מעבר לויכוח כותים או לא, מוסלמים? באמת? מדובר על קהילה ששומרת שבת, פסח, שבועות, סוכות וכיפור. קוראת בתורת משה, ומתפללת בבית כנסת. בעברית כמובן. מוסלמים? וואו.

    מה הפלא שנחרב בית המקדש? רק על התשובה הזו של הרב הייתי מחריב אותו בשלישית.

  6. אני רואה שהכעסתי אותך לחינם… ודאי שאין כוונתי לבוא להתריס בפניהם, אף אחד לא מדבר על גסות כזו, השאלה היתה אם יש חיוב למנוע ילדים מלאכול בחוץ כששומרוני יכול לראות אותו, כפי שאגב ילדים קטנים אוכלים בבית הכנסת ביום כיפור, ואינני רואה בזה פגם… אין כוונה להתרסה, אלא לשאלה אם זה יכול לגרום להם לזנוח את מנהגיהם.
    לא אמרתי שהשומרונים הם מוסלמים, רק אמרתי שכיון שהנושא הוא שמחטיאים אותם, זה לא שייך בזמנינו שמנטלית הם בכלל לא מחוברים ליהודים, לא מתכוונים ללמוד מיהודים, וגאים במורשתם ובשונות שלה מהיהדות המסורתית! ומקיימים קשרי שכנות וידידות הרבה יותר עם שכניהם המוסלמים.
    על יהדותם יש הרבה לפקפק, וברור שאם ירצו להכנס לעם היהודי יצטרכו גיור.
    אני מקווה שאתה מבין אותי ולא רץ להחריב שוב את בית המקדש חלילה… אנחנו תמיד בעד אהבת האדם ויחס טוב לכל בן אנוש באשר הוא.

  7. לענ"ד ניתן לומר שכל הדברים שנאמרו אודות כותים, פסחים נא שהוזכר למשל, זה קודם שהוצאו מכלל ישראל כמבואר בחולין דף ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל