לתרומות לחץ כאן

קבלת הוראות של הרב כאשר (לפי טענות של הטוען) הן לא תמיד מדויקות

שאלה:

שלום,
ראובן כבר מזמן נמצא בקהילה יהידית מסוימת בחו"ל ומקבל את הרב של הקהילה הזאת לרבו. אין לראובן שום ספקות לגבי הוראות של הרב שקשורות לדברים רוחניים אבל מה שנוגע להוראותיו בתחום הלכה (לפי טענתו של ראובן) לפעמים מתברר שהוראות שהוא מקבל מהרב לא מדויקות (למשל הרב אמר לו שאסור להשתמש בדאודורנת (ספריי) בשבת ואחרי זמן מלימוד עצמי ראובן גילה שזה אכן מותר (כאשר מבשמים רק הגוף ולא הבגד). חשוב להדגיש ששאלה של ראובן התייחסה לענין מעיקר הדין, ולא היה מדובר בחומרות…
אז השאלה היא האם מותר לראובן לחקור אחרי הוראות הלכתיות של הרב הזה ולנהוג בהתאם למה שהוא לומד מספרי הלכה או שעדיף לפנות (במה שקשור לעניני הלכה) לרב אחר?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

 

אם הוא בוטח בעצמו שבשילוב מחקרו הפרטי יקבל תשובות נכונות זה מצויין, ואם יש מישהו אחר שהוא סומך עליו יותר זה גם מצויין. הרי בודאי שיש ענין שאדם ילמד תורה בעצמו ואדרבה אם הוא אכן לומד לבד את הנושא ברצינות וכך יוצא על שאלה הלכתית מסוימת כמו השאלה לגבי השימוש בספריי בשבת, ויוצא לו שאכן הדבר מותר יכול להיות שזה אכן מעלה גדולה יותר שאדם מברר לעצמו ביסודיות שאלות הלכתיות. אמנם לפעמים אדם לא יודע מספיק טוב לברר את השאלות וגם אם באמת יצא לו שמותר אם הוא ישאל את הרב והרב יסביר מדוע כך פסק הוא יבין שהייתה לו איזה טעות. לכן גם אם אדם לומד לבד כדאי תמיד לדבר בלימוד עם רבנים ותלמידי חכמים גדולים, וכן יש לדעת שלפעמים יש שיטות בהלכה ולא כל פסק מחמיר הוא טעות אלא שכך יצא לרב מן הסוגיא ומספרי הפוסקים. אני הייתי מצדד שכדאי שיבדוק, כדי שכך יראה שגם אם פעם פעמיים אותו רב טעה, בדרך כלל הוא אומר את הדבר הנכון [אני מקווה כך].

 

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל