לתרומות לחץ כאן

סדר ברכות שונות בסעודה

שאלה:

(מנהג אשכנז)

א) כשאוכלים ארוחה ללא המוציא ויש מנה עיקרית שהכל, תוספות האדמה ולקינוח מזונות או העץ האם צריך לאכול לפי סדר קדימת הברכות – מגע אש – או שאפשר לאכול לפי איך שרוצים ופשוט לכוון שהברכה הכוללת לא תפטור את שאר המאכלים ולברך בנפרד שלא לפי הסדר?

ב) אם סיימו לאכול מזונות ורוצים להמשיך לאכול את שאר הדברים, האם יש צורך להמתין עם "על המחיה" עד הסוף או שניתן לברך ברכה אחרונה על מה שסימו ולהמשיך לאכול את השאר ואז לברך "בורא נפשות"?

תשובה:

שלום וברכה

1. ככל שמדובר במנות נפרדות, כך שכרגע אתה לא רוצה לאכול את הפרי או העוגה, לא שייך דין הקדימה, הקדימה תהיה רק ביחס למנה הזו עצמה, לברך קודם אדמה על התפוחי אדמה ואחר כך שהכל על העוף וכדומה.

2. יש אפילו עדיפות לברך על המחייה, כדי שלא להכנס לשאלה של קביעות סעודה.

מקורות:

הדין שבמנות נפרדות לא שייך דיני קדימה, מבוסס על דברי הרמ"א בשולחן ערוך אורח חיים סי' שיא סעיף ה': "וכל הא דאמרינן דאחד קודם לחבירו היינו שרוצה לאכול משניהם לכן יש להקדים החביב או החשוב אבל אם אינו רוצה לאכול משניהם אינו מברך רק על זה שרוצה לאכול אף על פי שגם השני מונח לפניו (תרומת הדשן סימן ל"ב). וכל זה דצריך להקדים היינו דוקא לכתחלה אבל אם עבר ובירך על השני אם הברכות שוות יוצא ואין צריך לחזור ולברך על זה שהיה לו להקדים ובלבד שיהא דעתו גם כן עליו בברכתו (בית יוסף סימן ר"ו ובזה הסימן בשם רשב"א):"

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי סעיף 2 איך יכנס לספק קביעות סעודה?
    אכל לדוגמה בורקסים ורוצה להמשיך ולאכול כעת ביצה קשה איך יש חשש שאכילת הביצה תביאו לקביעת סעודה?

    אם אוכל למשל ירקות אחרי הבורקס ממילא חייב לפי הגר"ע להקדים ברכת נפשות לברכת על המחיה (זה אם סיים לאכול ומברך בסוף)

  2. שיטת המגן אברהם ידועה שכל המאכלים מצטרפים עם המזונות לשיעור קביעת סעודה, אמנם יש בזה מחלוקת ולהלכה אמר הגרי"ש אלישיב שהמנהג שרק אם אכל ג' ביצים שלמנהג האשכנזים זה עדיין לא קביעות סעודה, שאר המאכלים מצטרפים, אבל למעשה כך היא שיטתו.
    אינני מכיר שיטה שחובה להקדים נפשות למעין שלוש. כוונתך לבעיה של "על תנובת השדה" אבל כאן הואמברך לפני שאכל מהירקות…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל