לתרומות לחץ כאן

לחמניות מזונות – יש כזה דבר?

שאלה:

יש לחמניות שנקראים "לחמניות מזונות" האם באמת הברכה מזונות ?

תשובה:

למעשה זו בעיה גדולה מאוד…

לספרדים ברור שככל שזו לחמניה מתוקה ברכתה מזונות לפי מנהגם, אף שגם בזה תמה הגרש"ז אויערבך, שככל שזה מיועד לשובע מן הדין לברך המוציא.

לגבי אשכנזים:

לחמניה שנילושה במי פירות ברכתה מזונות. בענין זה אין הבדל בין אשכנזים לספרדים, שכן גם לדעת הרמ”א (סי’ קסח סעי’ ז) שהחמיר שכל זמן שהטעם המתוק אינו עיקרי במאפה עדיין ברכתו המוציא [בשונה מדעת השו”ע שם שסבר שאם המתיקות מורגשת כבר נחשב מזונות], כאשר רוב הנוזלים כאן הם מי פירות אף הוא מודה שברכתו מזונות, כך מבואר בשו”ע הרב שם סעי’ יא, ס’ החיים למהר”ש קלוגר שם, דעת תורה למהרש”ם שם וכך נהוג, ראה שבט הלוי ח”ח סי’ לב. אף שמדברי הט”ז שם נראה שהקובע אינו הרוב אלא רמת המתיקות [ויש בדבריהם קולא וחומרא: קולא – שאף אם יש מעט תבלין אבל הוא חזק ומורגש מאוד הברכה מזונות, וחומרא – שמי פירות בעלי טעם קלוש כמו ביצים, יתכן שאף כשהרוב מהם הברכה המוציא].

בנוגע ללחמניות שכתוב עליהן ברכתו מזונות יש שתי בעיות: א. לפי הט”ז הנ”ל כמובן ברכתן המוציא כיון שטעמן בדרך כלל דומה מאוד לכל חלה מתוקה אחרת, וקשה לומר שהתבלין ממש עיקרי בהן. ב. וכאן הנקודה החשובה ביותר, יש מאפיות שבמקום לשים מי פירות שמים תרכיז מרוכז המעורב במים, ובאופן זה סברו הפוסקים שדינן כלחם ממש ואין לברך עליהן מזונות וכך היא דעת הגר”ש וואזנר, לכן כדאי מאוד להמנע מכך כאשר לא יודעים את הליך היצור.

הבעיה הנוספת שקיימת כאן מבחינה טכנית, כאשר שמים לחמניות כאלו בשמחות פעמים רבות אדם מגיע לדין קביעת סעודה בלי לשים לב, שכן בקביעת סעודה הכלל הוא שכל המאכלים מצטרפים ללחמניות, ולכן אם אכל שתי לחמניות כאלו עם סלטים ואחר כך הוא אוכל עוד חמין או קוגל ותפוחי אדמה או דג וכדומה, הכל מצטרף לשיעור קביעת סעודה המחייבת המוציא וברכת המזון! לכו ההנהגה הראויה בשמחות לא לשים לחמניות כאלו כדי שלא להכשיל את הציבור.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נכון שככל שהלחמניה המתוקה באה לשובע, לכאורה היה גם לבני ספרד לברך עליה מזונות, אבל זה לא נעשה לשובע ברוב מקומות.
    אם אדם יבוא למסעדת בשרים ויגישו לו את המנה עם לחמניה מתוקה, הוא יקרא למלצר שוב ויבקש לחם רגיל.
    השיווק של הלחמניות המתוקות מאוד זניח לסעודות קבע.
    זו הסיבה שבני ספרד ממשיכים וימשיכו לברך מזונות על לחמניות מתוקות.

    לגבי קביעת סעודה שהכלל הוא שכל המאכלים מצטרפים ללחמניות, אכן המגן אברהם הביא ראיות לכך, אלא שמרן החיד"א דחה את ראיותיו, לכן לבני עדות המזרח שהולכים אחרי הרב עובדיה זצ"ל, אין להם לצרף את הסלטים לשיעור קביעת הסעודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל