שאלה:
בקשר לסימנים הייתי נוהג לאכול בתחילת הסעודה. התעוררתי לכך שיתכן שזה בעיה לגבי הברכה אם זה נאכל לפתיחת הבני מעים משא"כ אם נדחה אותם לסוף זה יהווה קינוח ונוכל לברך בשופי
תשובה:
שלום וברכה
מצד פתיחת הבני מעיים אין בעיה כי זה לא המטרה וגם לא רגילים לאכול אותם היום לשם כך, וברור שיש לברך, הבעיה היא אחרת באלו שאינם פירות אלא ירקות, והרבה עושים אותם קציצות מטוגנות כמו הכרתי והסילקא, ובזה נתחבטו פוסקי זמנינו אם מברכים על זה באמצע סעודה או שהם ככל מיני הירקות שטפלים לפת או מבושלים שהם נחשבים כדברים הבאים בתוך הסעודה ואינם קובעים בצורה כזו ברכה לעצמם אלא נפטרים כחלק מהסעודה, ראיתי מובא שהגרי"ש אלישיב היה פוטר באכילת מעט בננה וכך גם בכל ירק בוודאי לא נפטר שאין דרך לאוכלו עם הפת כלל, מהגרש"ז אויערבך ראיתי שגם היה מהדר לפטור במשהו אחר שלא נאכל בסעודה בדרך כלל, ואמר שכאשר אין כזה, על הקרא כן ניתן לברך, עכ"פ בפירות כמו תמר רימון אין בעיה ועליהם ודאי ניתן לברך בורא פרי העץ מכיוון שאין המטרה באכילתן לשם פתיחת הבני מעיים ואין כיום דרך לאכול אותם כחלק מן הסעודה בתחילת הסעודה.
שנה טובה ומבורכת.