שאלה:
קימ"ל ביו"ד סי' קפ"ו ס"ב כדעת הרי"ף דאשה שאין לה וסת צריכה ג' בדיקות להחזיקה שאינה רמ"ת, ושם בס"ג מבואר דאף אשה שאין לה וסת יש לה דין אשה שיש לה וסת בימים שכלל אינה רואה, ושאלתי האם יכולה בזמן זה לעשות בדיקות ג"פ של הרי"ף, וטעם הדבר הואיל וביאר הר"ן טעמו של הרי"ף משום דכיון שאין לה וסת לא ידענא מה גורם לה דם, ואולי התשמיש גורם לה זה, ובזה הצילו מכל קושיות הרא"ש כמבואר בב"י שם, א"כ לזה אינה מסולקת באותם י"ד ימים, שהרי לא שימשה קודם חתונתה
תשובה:
לענין שאלה זו ממש התייחסו דבריו שם… שאינה יכולה בימים אלו לבצע בדיקות של רמ"ת, משום שלענין אותם ימים היא נחשבת שיש לה וסת קבוע ולא תראה מחמת התשמיש, הרי לכתחילה נאמר כל החשש הזה רק באשה שאין לה וסת קבוע, וחידוש התרומת הדשן שגם אשה כזו, בימים שודאי רואה היא נחשבת שיש לה וסת קבוע. לכן אגב הרבה נשים לא יוצא להן לבדוק חשש זה, בחודשים הראשונים זה לא מצליח, היא רואה מיד אחרי אותם ימים בטוחים, ואז הריון לידה ושוב לא מצליח, ולענין זה הורה הגר"ש וואזנר שאם חלפו כמה שנים מהחתונה כבר אין צורך לבדוק למרות שלא בוצעו בדיקות כפי גדרי ההלכה.
התרומת הדשן נמצא בסימן רמ"ז, והסתכלתי בפנים הוא לא מדבר על ג' בדיקות של הרי"ף.
לענין זה דנו בו כל הפסוקים בסי' קפו.
השאר תגובה