לתרומות לחץ כאן

תשלום דמי שכירות של חנות בימי הקורונה

שאלה:

אדם ששוכר את החנות שלו ממקום, על פי ההלכה האם חייב לשלם בחודשים אלו שכירות לבעלים, או שיכול לטעון למשכיר, שכמו שסגרו לו את העסק כך גם סגרו לו את עסק ההשכרה?

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין בזמן השביתה של הקורונה שהחנויות משובתות ואין ערך לתשלום שכירות של החנויות, פטור השוכר לשלם דמי שכירות עבור החנות, כדין מכת מדינה שפטור מלשלם דמי שכירות, ואם שילם מראש יכול המשכיר לתפוס כחצי מתשלום השכירות. ואת היתירה צריך להחזיר.

בהצלחה.  

מקורות:

ראה כאן בהרחבה. 

יש להוסיף על הדברים ששוכר שלא מעוניין לשלם את תשלום השכירות יכול המשכיר להפסיק את חוזה השכירות ולבטל באמצע תקופת החוזה, או להתנות שישלם מלא עבור התקופה של השכירות. ומאחר ושני הצדדים רוצים להמשיך את חוזה השכירות, והשוכר רוצה לשמור את החנות ולשכור אותה, ראוי שישלם חצי מתשלום השכירות בכל התקופה הזו. ומטעם זה הורו בבית דין של העיר ב"ב – הגאון הרב שריאל רוזנברג שליט"א שבחנויות ישלמו 55%. אולם אין זה מהדין, ולפי הלכה יכול השוכר לסרב לשלם, ומאידך יוכל המשכיר לטעון שאם לא משלם הרי שמבטל את חוזה השכירות. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בעניין ניכוי לשוכרי שטחי מסחר כשלא היה בידי השוכרים להפעיל את חנותם בגלל הוראות הממשלה עקב התפשטות הווירוס, שמענו אתמול מנשיא בית דיננו הגאון ר' מנדל שפרן שליט"א שבאופן שבעל העסק השקיע במקום הון רב הרי שלכו"ע דינו הוא בניכוי, כדין אכלה חגב וכדומ', ורק אמר שמכיון שגם בעל החנות רוצה בקיום השכירות הציע שינכו בין עשרים לעשרים וחמש אחוז, ויל"ע קצת בדבריו כיון שיש לחלק בין אכלה חגב ופסק הנהר וכדומ' שלא שייך במציאות לחזור על המציאות של לשעבר, להיכי ששיך למשכיר לחזור מהשכירות על אף שאולי יהיה לו הפסד בכך
    ויש שדימו זאת להמבואר בח"ס שהובא בפ"ת סי' שכ"א ס"ק א' לענין מלמד שכ' שהטעם שנותו לו שכרו משלם הוא בגלל השקעה הגדולה שעשה בתחילת השנה, וגם דבריהם צ"ע כיוןן שכוונת הח"ס הוא לבאר את דעת הרמ"א לשלם במלאו למלמד כיון שעיקר עבודתו הוא בתחילת השנה וזה המלמד כבר עשה את עבודותו לבעל הבית [וגם דבריו צ"ע איך הגיע לחשבון שישלם במלאו, אבל אין שם שום מקור להשקעה ששוכר עושה לעצמו שיהיה בחשבון הניכוי וצ"ע.
    ולכן לכאו' בדין הוא שיהיה קשה לחייב משכירים לנכות מדמי השכירות כל עוד שהשוכר היה יכול לחזור בו, ואם השוכר מוחזק במעות ידו על העליונה, ובשכירות לזמן מרובה נחלקו האחרונים אם השוכר או המשכיר המוחזקין ואכמ"ל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל