לתרומות לחץ כאן

האם מותר לגלוש על WIF של שכן

שאלה:

שלו' רב
שאלתי היא האם מותר לגלוש על WIF של שכן המוגן ע"י סיסמא שעליתי עליה לבד ללא הסכמתו? [הדבר יכול להיות על חשבון חבילת גלישה שלו]

תשובה:

שלום וברכה, אסור לגלוש בWIF של אדם אחר ללא רשות. ונחשב שואל שלא מדעת – גזלן. ודרך להקפיד בזה מאחר מוריד לבעלים במהירות הגלישה. בהצלחה.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. אבל סברא זו אינה שייכת באופן שיש לשכן תשתית של חברת בזק שמשלם אמנם סכום יקר מעט לחודש (וזאת החלטה שלו לעשות כן…) אבל מקבל חבילת גלישה ללא הגבלה כלל, וגם הכל עובד לו בלי עיכובים מיותרים, הכל גולש מהר וחלק, וגם אם חבירו ישתמש באינטרנט שלו ה לא ישפיע בכלום ממש.
    לכאורה באופן שכזה רשאי לגלוש בשל חבירו אף ללא הסכמתו, שכן זה נהנה וזה לא חסר, ולא מפסיד כלל את חבירו בכה"ג. וגם מזכה אותו במצות חסד…

  2. זה נהנה וזה לא חסר זה הלכה בתשלום נהנה אם חייב לשלם או פטור. כאן מדובר בשימוש ללא רשות בקו אינטרנט, ואם דרך בני אדם להקפיד אסור גם אם אין לו הפסד כלל. ואם יש לו הפסד או עיכוב בגלישה ודאי שאסור. ואם אין הפרעה כלל צריך לברר את המציאות האם אנשים מקפידים על זה או לא. נראה לי שבני אדם מקפידים שלא יכנסו לקו שלהם.

  3. לדעתי פשוט שהדבר מותר.
    שוב אני מדבר על תשתית של בזק שאין בשימוש של השכן שום חיסרון והפסד כלל ועיקר.
    1. השימוש אינו מאט ומפחית כלל את קצב הגלישה.
    2. גם בשעה שהבעלים אינם משתמשים אינו מפחית לו כלל ועיקר משעות הגלישה, כי זה ללא הגבלה, ממש כך.
    גם אם הבעלים מקפיד, אין לו זכות תביעה כלל.
    מה יתבע ?
    הדברים פשוטים וברורים…

  4. האם מותר להשתמש בחפץ של אחרים כשאין כלל הפסד והבעלים מקפידים על השימוש? לדעתך פשוט שמותר. לענ"ד נראה שאסור כיון שאנשים לא רוצים שיכנסו לפרטיות שלהם. וגם על טענתך שאין הפסד הרי זה תלוי במחלוקת ראשונים האם כופין על מדת סדום לכתחילה. ראה רמ"א סימן שסג סעיף ה שמבואר שרק אם יוכל לקבל שכר יכול לעכב לכתחילה. אולם בנודע ביהודה (חו"מ תנינא סימן כד הובא בפת"ש סימן קע) כתב שדין זה רק לדעת הרמב"ם אבל לרא"ש יכול לעכב גם אם לא יוכל לדרוש שכר. ויש לדון האם במקרה הנ"ל נחשב ליכול לדרוש שכר [שכר ממי שגולש אם יבקש רשות], או מאחר ואין סוג כזה של שירות נחשב שאינו יכול לדרוש שכר. מ"מ יש בזה מחלוקת ראשונים.

  5. ראשית במה זה בא לידי ביטוי שנכנס לפרטיות שלו ? לא נכנס לביתו, ולא לחשבון שלו, כלום. רק יודע את הסיסמא של האינטרנט.
    אם חבירו יודע מזה, זה עוד שאלה אף שלא אומר לו כלום. אבל באופן שחבירו לא יודע מזה כלום, ולא נפסד מזה כלום.
    לצערי אני יודע שיש בני אדם שעושים קוד לאינטרנט בטענה 'וכי אני משלם ואנשים עושים כסף על חשבוני' ? שמרווחים כסף בכך שלא עושים מנוי לאינטרנט. וזה מפריע להם שהם משלמים ואחרים נהנים על חשבונם.
    זה צרות עין…
    לענ"ד באופן שחבירו לא מודע כלל לכך, ואין לו הפסד מזה כלל ועיקר, וכ"ש שאין ידיעה ברורה שמקפיד על כך מותר לכתחילה להשתמש באינטרנט של חבירו.
    לענ"ד יש להוסיף דכל מה שדרך בנ"א להקפיד הוא באינטרנט שמאט לו בקצב וכו' כאמור, אבל בתשתית שלא מחסר לו כלום, בדרך כלל אנשים לא מקפידים, ואדרבה מי שמקפיד הוא המוזר שאינו כדרך העולם. ונראה יותר דרוב בני אדם לא מקפידים בכה"ג. [ומה שעושים סיסמא, הוא בגלל שלא רוצים שיבואו ילדים שכנים להשתמש בזה, ולשמור על פרטיות יותר, ועוד טעמים, אבל לא בהכרח שמפקידים שישתמשו]

  6. דרכי האינטרנט והגלישה לא נודעו לי. אולם את דברי כתבתי על פי התייעצות עם חבר שבעיסוקו הוא טכנאי מחשבים ובקיא בדברים ועתה שאלתי אותו בשנית, כך הוא כתב לי:
    שלום
    א. כשנכנסים למודם של מישהו יש אפשרות הרבה פעמים להיכנס לו גם למידע אישי (זה ניתן לחסימה אבל הרבה פעמים זה פתוח, או לפחות חלק מהמידע)
    ב. אין ספק שזה מעט מאוד על הגלישה
    ג. הטענה שהיה לו לחסום ולא חסם, לדעתי אינה, כי אנשים לא מודעים לזה וגם לא יודעים איך לעשות סיסמא למודם (צריך לזה קצת ידע טכני).
    לגבי טענה ב' שמאט את הגלישה,
    לא מיבעי איפה שזה מודם סלולארי (הכוונה עם סים) שזה וודאי מחסר לו ממש את כמות הנפח גלישה החודשי
    אלא אפילו (ברוב המוחלט של המקרים) במודם קווי (שמתחבר לקו טלפון) שאז אין מגבלה חודשית של נפח גלישה,
    אבל יש מגבלה של כל רגע שהקו מוגבל בקליטת נתונים, ומי שמשתמש בנוסף אליו – מחלק את הורדת הנתונים שילכו לשני משתמשים במקום רק לאחד, המשתמש ששילם על כך.
    אפשט את הנתונים,
    לדוגמא מי שרוצה לראות סרטון או מוריד משהו מסויים מהאינטרנט ,
    מקבל נפח גלישה מסויים, לדוגמא 6 מגה לשניה, ואם הסרט או כל מידע אחר שהוא מוריד שוקל למשל 1 ג'יגה (1000 מגה) אז לוקח לו להוריד את המידע בסביבות 166 שניות. (1000/6), אם בא עוד משתמש ו"שואב" מידע גם הוא, אז נמצא שכמות הורדת הנתונים מתחלקת בין שני אנשים – ואז לוקח לו פי שניים זמן להוריד הנתונים. במקום 166 שניות אז 332. וכן כל כיוצא בזה.

    לפי הנתונים שהטכנאי מציע ברור שאסור להיכנס לקו של אחרים – ואין בכך משום מדת סדום ולכו"ע הדבר אסור. והמציאות מוכיחה שרובם עושים קוד אבטחה.

  7. גם אם כל הדברים נכונים ואמתיים, אבל לא נוגע להלכה כיון שלא "מורגש" כל הדברים האלו.
    יש כ"כ הרבה להשתמש שאם כאשר חבירו משתמש בשלו, הוא לא מרגיש את זה.
    כאשר אמרתי שיש לו אינטרנט "ללא הגבלה", כוונתי היתה שיש לו כ"כ הרבה ג'יגה דאף אם חבירו ישתמש בשלו, הוא לא ירגיש בזה.
    וכאן אני שואל, אמת כל הדברים הנ"ל נכונים בפרט שנאמרים ע"י טכנאי שמבין יותר טוב ממני, אבל בתכלס זה לא בא לידי ביטוי כלל בכלום.
    מה שאמר הטכנאי שזה מאט בקצב של הגלישה, אינו נכון. בדידי הוה עובדא, השכנה שלי היתה צריכה להשתמש באינטרנט שלי למשך תקופה (יש לי תשתית בזק עם סינון של נטפרי) ובמשך כל אותה תקופה שהיא השתמשה בזה, לא הרגשתי שום שינוי אפילו בכי הוא זה. וגם אם היה באמת שינוי, סו"ס אני לא הרגשתי אותו בכלל, ושוב חוזרים לאותה סברא שאני לא מחסר לו כלום… ואין כאן תביעה…

  8. יש בנינו שני וויכוחים: האם יש הפסד לבעל הקו שגולשים לו באינטרנט. וגם וויכוח עובדתי – האם אנשים מקפידים שיגלשו בקו שלהם או לא.

  9. בכל הויכוח לא מוזכר מילה על הגזל מבזק שמתחברים לקו בלי לשלם. ומה ההבדל בין נסיעה באוטובוס על חשבון רב קו חודשי של חבר לבין גלישה באינטרנט על חשבון "ללא הגבלה" של שכן?

  10. יש הבדל גדול. בנסיעה באוטובוס הוא גוזל מהחברה. בגלישה על קו אינטרנט הוא גוזל מהלקוח הקו של הלקוח והוא משתמש בקו שלו.

  11. מחילה אך עדיין לא זכיתי להבין. למה הוא לא גוזל מבזק בכך שבמקום לשלם על השירות הוא מתחחבר ללקוח אחר ומשתמש בזכות של ההוא. וכי מה זה שונה מאדם שיגלה שהשכן שלו שעובד בחברת מקורות מקבל מים חינם ללא הגבלה ויחבר את הצינור הראשי שלו לצינור של השכן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל