לתרומות לחץ כאן

קניה על מנת להשתמש ולהחזיר

יש מכשיר כלשהוא שאני מעונין לעשות בו שימוש חד-פעמי. אין לי מה לעשות איתו לאחר מכן. מצד שני אין לי כסף מיותר לזרוק על זה. האם מותר לרכוש מחנות של גויים להשתמש פעם אחת ולהחזיר (הם מצידם מאפשרים למרות שהם יודעים שיהיו שינצלו זאת למטרה שכזאת. השאלה הלכתית האם יש בעיה)

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לקונה לקנות ולהשתמש גם כשיודע בברור שיחזיר את המוצר. ואין בזה משום גנבת דעת. ראה נימוקים.

בהצלחה.

נימוקים:

באמריקה (מקום השואל) יש ענף מכירות שמתנים שיכול להחזיר את המוצר תוך שלושים יום – גם אם השתמש עם המוצר באותו זמן. ההיגיון שענף מכירות מסוג כזה לשכנע את הקונה שיקנה בלי לחשוב הרבה, ואחרי שכבר שילם והתרגל רובם לא יחזירו את המוצר.

וממילא מותר ללקוח לקנות כאשר ברור לו שלא מעוניין במוצר רק לשימוש חד פעמי, ואין בזה איסור של גנבת דעת. המוכרים מודעים שניתן לרכוש ולהחזיר והם מסכימים, כיון שאכן כמה יחזירו את המוצרים, אבל מרוויחים הרבה לקוחות שמתחרטים ולא מחזירים. ולכן אין איסור של גנבת דעת לקנות ע"מ להחזיר.

אמנם הנידון ההלכתי שיש בענף מכירה כזו – שאלה של ריבית. יש כלל בידינו שכל מכר החוזר נעשים המעות הלוואה. וכאשר הקונה מחליט לבטל נעשים המעות לכתחילה הלוואה, נמצא שהקונה הלווה מעות למוכר ותמורת ההלוואה קיבל שימוש במוצר. ולכן אם המוכר יהודי יש לדון, אבל בשאלה הנ"ל שהמוכר גוי אין איסור.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה.

    ואין לחוש שאולי א' מהבעלים או מחזיקי המניות הם כן יהודים? ידוע לי שבקשר לחמץ יש כאן רבנים שמבררים את הנ"ל כל שנה ובעשרים שנה האחרונות יש חנות אחת שאושרה על ידם והם ממלאים את המחסנים בערב החג כך שכל החמץ ששם היה בבעלותם במשך כל החג. בריבית אין חשש כזה?

  2. מחזיקי מניות קטנות שאין להם השפעה בחברה לדעת הגר"מ פיינשטיין והגרי"ש אלישיב והגרש"ז אוירבך ועוד לא נחשב בעלות. בחמץ אתם מחמירים כדעות החולקים, אבל לכתחילה ניתן לסמוך על דעות של גדולי הדור הנ"ל, ולא נחשב לבעלות יהודיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל