לתרומות לחץ כאן

העתקת תוכן מאתר מתחרה

אני אתר בבניה שמפרסם נותני שירות לסקטור מסוים ואני מוצא אתר חופף אלי שאני יכול לקחת הרבה מידע מסודר שנאסף על ידו אך להציגו באופן שונה לחלוטין וכמובן אני לא לוקח תמונות ומאמרים רק שם טלפון ומייל וקצת תיאור קצר בשינוי נוסח מה ההגדרה ההלכתית מבחינת ההלכה – אשמח לתשובה מכבוד הרב.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להשתמש בטרחה שאדם טרח לעסק שלו. ויש בזה משום איסור יורד לאומנותו של חברו. וכן פגיעה בזכויות יוצרים.

מקורות:

בהלכה מובא (שו"ע חו"מ סימן רעג סעיף יד וטז) שאדם שפרס מצודה עם מזון, ובאו דגים לכיוון המצודה אסור לאדם אחר לפרוס מצודה לצידו ולקחת את הדגים שבדרך למצודה. ויש מבארים שהדגים נכנסו נתפסו במצודה, אבל המצודה אינה כלי ולא זכה בעל המצודה בדגים, אפ"ה אסור לאחר לקחתם כיון שטרח עבורם – ויש בזה משום יורד לאומנותו של חברו. וכן עני המנקף בזית – מנענע את עץ הזית שיפלו זיתים, ובא אחר ונוטל את הזיתים, למרות שלא קנה את הזיתים אסור לאחר לקחתם, ויש בזה משום גזל מדרבנן. מבואר שאדם שטרח ועשה פעולה אסור להשתמש בטרחה שלו ולקחת את הממון.

כמו כן מצאנו בשו”ת דברי מלכיאל ח”ג סימן קנז שדן על אחד שקיבל רשיון מהממשלה לשווק מים מתוקים, ובא חברו והקים מפעל כמותו ומשווק מים תחת הרשיון של הראשון, ואסר הדברי מלכיאל משום שפוגע בסחורה שלו. ולמרות שלא לקח שום ממון מחברו, אלא משתמש ברשיון שלו, ופוגע בעסק שלו כאשר יש שניים בשוק שמשווקים עם רשיון. ומבואר שיש בעלות על ‘מותג’ או ‘מוניטין’ שלו ואסור לקחת ‘מותג’ או ‘מוניטין’ של חבר בלי רשות ולהשתמש, וכדין פגיעה בזכויות יוצרים שדנו בו הפוסקים. וה"ה שיהיה אסור לקחת טרחה שטרח ולהעתיק ממנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל