לתרומות לחץ כאן

האם ילד שמרביצים לו צריך להחזיר ולהגן על עצמו

שאלה:

שלום וברכה, סוגיה מעניינת, האם ילד שמרביצים לו בגן צריך להחזיר ולהגן על עצמו או שאסור. ומה הדין אם זה שאומר למורה לא משנה את המצב. צריך בבקשה תשובה עם מקור, אם אחד מגדולי הדור דיבר בזה, כיצד לחנך בעניין זה. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לגבי ההלכה, היא בזה ברורה מאוד, כאשר אדם חייב להחזיר מכות כדי להתגונן זה מותר והוא גם פטור על נזקים. ראה שולחן ערוך חושן משפט הלכות חובל בחבירו סימן תכא סעיף יג:

שנים שחבלו זה בזה, אם חבל האחר בחבירו יותר ממה שחבל בו הוא, משלם לו במותר נזק שלם. ודוקא שהתחילו שניהם כאחד, או לאחר שחבל בחבירו חזר גם הוא מיד וחבל בו; אבל אם התחיל האחד, השני פטור, שיש לו רשות לשני לחבול בו כדי להציל עצמו. 

עכשיו מבחינה חינוכית זה קצת מורכב, מצד אחד יש לחנך ילד לסובלנות וסבלנות, לסידור מערכות יחסים אצל המורה, לשלוט בתגובותיו וכו', ומאידך חובה לא פחות קטנה לחנך אותו שכאשר הוא מותקף הוא רשאי וצריך להתגונן, להיות סמרטוט זה לא טוב, זה יכול לבוא בחיים בהרבה הזדמנויות. הוא חייב לדעת שזה מוצא אחרון, שמשתמשים בו בדרך כלל רק כנגד מחבל או כל תוקף זר אחר ברחוב חלילה, ולא כנגד חבר בבית הספר, אבל זה דבר שכאשר נזקקים לו עושים זאת בלי היסוס.

יש מצבים בחברת ילדים בעיקר כאשר זה לא מקום של בני תורה, שיש ילד שמזהים אצלו חולשה וילד עם מידות רעות מנצל זאת כדי לשלוט עליו ולהפוך אותו לשק איגרוף, ילד שלא מזהים אצלו חולשה לא יהיה שק איגרוף. אבל חוסן וחזוק לא חייב לבוא תמיד דרך הידים, ילד עם בטחון עצמי טוב לא יחטוף מכות בבית הספר… והמתנה הכי טובה שניתן לתת לילד ויש לעבוד על כך, זה להקנות לו בטחון עצמי.

רוב נחת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כשההורה מכה אסור לחבול בו, כמובן שאם יש מצב כזה בבית חובה לערב גורמים חיצוניים שיטפלו בבעיה. תמיד יש רב קרוב שמכיר וניתן להתייעץ איתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל