לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור בדלת המקרר

שאלה:

שלום לכבוד הרב. האם דלת של מקרר שיש בה רק דברי מוקצה הופכת להיות בסיס לדבר האסור ואסור לטלטלה או לא? האם יש לדמות זאת לסימן רע"ז סעיף א, לדלת הבית שמונח עליה נר ואין זה בסיס כי הדלת טפילה לבית ולא לנר או שהדלת של מקרר שזה כלי יש דין בסיס ואין לומר שהדלת של המקרר טפילה למקרר ולא למוקצה שנמצא בתוכה ( מדובר בהניח ולא שכח. וכן שאין דברי היתר בדופן המקרר)? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלום וברכה

עצם טילטול המוקצה אין בו חשש, כיון שזהו טילטול מן הצד, כלומר, אינך נוגע במוקצה אלא מטלטל את הדלת שהוא עליה, אולם יש שדנו כדבריך, באופן שרוב הדברים המונחים על הדלת הן מוקצה או שהחשובים שבהם הם כאלו, אם דלת המקרר נחשבת בסיס לדבר האסור ואסור לטלטלה בשבת אף אם יוסרו ממנה במהלך השבת, ולהלכה נראה שאף לענין נדון זה יש להקל. לכן המחמיר להוריד את המוקצה מהדלת או לפחות להניח שם משהו יקר יותר מהמוקצה, תבוא עליו ברכה, אבל מעיקר הדין אין בכך צורך.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי’ עד, וטעמו, שהואיל והדלת אינה כלי בפני עצמו אלא תכליתה לשמש את המקרר, אין היא נעשית בסיס לדברים המונחים עליה, וראה ארחות שבת פרק יט הערה תלה שהגר”ש אויערבך הסתפק בזה, כיון שבשונה מדלת הבית שעליה נר, כאן הדלת היא חלק מהכלי עצמו ואינה טפלה לו בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל