לתרומות לחץ כאן

משמורת בן לאחר גיל 6

שאלה:

שלום האם בתי הדין קובעים אוטומטי משמורת אצל האב בילד מעל גיל 6 היות והוא מחוייב לחנכו וללמדו תורה? או שזה רק מהפן ההלכתי אולם כיוון שהם כפופים לחוק אז גם מעל גיל 6 הם יגדירו משמורת אצל האם אלא אם גן יש סיבה מיוחדת שיהיה אצל האב. תודה

תשובה:

שלום רב,

אני לא מכיר את החוק בעניין. אבל דומני שהחוק מקרה זה זהה לשל דיני התורה. דהיינו, גם מדין תורה גיל שש המשמורת אצל האב זה לא כלל אבסולוטי, אלא טובת הילד צריכה להיות לנגד עיניהם של הדיינים. ולכן בדרך כלל היום ילד צריך את אמו גם לאחר גיל שש, וזה הסיבה שבדרך כלל כך נקבע המשומרת בבתי הדין הרבניים

מקורות:

ראה בשו"ע (אבה"ע סי' פב סעי' ז') שכתב שעד גיל שש הילד נמצא אצל אמו ולאחר גיל שש אצל אביו כי הוא מלמדו. וראה בשו"ת הרשב"א (מיוחסות סי' שכתב: "והבת לעולם אצל האם ואפילו נשאת האם, לא שנא גדולה או קטנה כדאיתא פרק הנושא, והטעם כדי שתרגיל האם לבת ותלמדה דרך נשים ושלא תרגיל עצמה בפריצות, אבל הבן יותר ראוי להיות אצל האנשים הקרובים שהם ירגילוהו וילמדוהו דרך הלמוד ודרך אנשים יותר מן האם, שבני אלמנה דרכם דרך זר". כלומר, הכל נקבע לפי הצרכים של הילד עצמו, וכך גם סיכם הרשב"א את תשובתו: "לעולם צריך לדקדק בכלל דברים אלו אחר מה שיראה בעיני בית דין בכל מקום ומקום שיש בו תיקון ליתומים, שבית דין אביהם של יתומין לחזור אחר תקונן". וברור שאין כוונתו דוקא ליתומים אלא שבכל ענין חובת בית הדין לחוש לטובת הקטינים בענין קביעת משמורתם.

וכך גם בשו"ת דרכי נועם סי' כו: "כי חכמי התלמוד אמרו על הסתם, דסתם מילתא הבת אצל האם והבן גם כן בקטנותו, ואחר כך עם האב… שכל זה תיקון הולד על הסתם, אבל אם ראו בי"ד שאין בזה תיקון אלה אדרבא קלקול, מחזרין אחר תקנתן כפי ראות עיני הדיינים, וכל הפוסקים הסכימו לזה שהכל תלוי כפי ראות עיני בי"ד מה שהוא תיקון לולד".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל