שאלה:
מה פירוש שהזקן הוא חסדים ושיער הראש הוא דינים?
תשובה:
שלום וברכה
חכמת הקבלה, כיון שהיא עוסקת בעולמות רוחניים שאין לנו בהם השגה כלל, ניתנה כולה באופן של משל למושגים של העולם הזה שבשורשם הם רומזים לאותם הענינים, לכן, אף שהקב"ה אין לו דמות הגוף ואינו גוף והוא מציאות בלתי מוגבלת ומושגת, סדרי השפעתו ומציאותו בעולמות העליונים נמשלת לצורת אדם. ספרדים שאומרים פתח אליהו יודעים היטב, שבגולגולת כביכול יש את שלושת בחינות המוחין כתר חכמה בינה, הזרועות חסד וגבורה, קו האמצע בחזה וכו' תפארת, הרגלים נצח והוד תרין סמכין דקשוט וכו'. במסגרת הזו, הזקן נקרא י"ג מכילין דרחמי, ומושפע ממנו רחמים. וכיון שהרמז אינו סתם, אלא יש לזה השפעה גם על מציאותו של האדם התחתון, על פי קבלה לא נוגעים בזקן אפילו לא מקצרים אותו, לעומת שער הראש הרומז לדינים שמסירים אותו לגמרי, למעט הפאות שתכליתם להשאיר שורש לדינים בסוד שכל הדינים נמתקים בשורשם.
אינני בקי בקבלה ואלו ידיעות שטחיות ובסיסיות בלבד.