לתרומות לחץ כאן

שכר עבור שדכנות

שאלה:

שלום לרבנים 1האם חייב לתת כסף למשדך? 2 האם למעשה אפשר לסמוך על המואזין לענין זמני היום?3 עם אני שץ וכהן האם שסימתי תפילה מותר לי לזוז ליטול ידים לברכת כהנים או חייב לעמוד במקום ושמתחיל חזרת השץ חוזר למקום התפילה? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

  1. כאשר ניגש לשדכן וביקש ממנו שיציע שידוך עבורו או עבור בנו, והשדכן הצליח לשדך, חייבים לשלם לו מדין שכירות פועלים, ונוהג בו איסור של "בל תלין" "וביומו תתן שכרו". אם השדכן מעצמו הגיע למיועדים והציע את השידוך, חייבים לשלם לשדכן מדין יורד לשדה חברו בשדה העשויה ליטע, וחובת תשלום יש אבל אין את האיסורים של בל תלין וביומו תתן שכרו. יש שמועה שספרדים לא צריכים לשלם, השמועה הזו כמעט איננה נכונה, כיון שכיום ברוב המגזרים של הספרדים יש שדכנים שדורשים תמורה כספית, [בשונה מהעבר] ולכן גם אדם שאינו שדכן שהציע מעצמו, מגיע לו דמי שדכנות, שכל פעולה שמקובל לשלם עבורה חייבים לשלם מדין נהנה. מחיר השדכנות נקבע לפי הנהוג באותו ציבור. [כיום אצל הליטאים המחיר נד ב1,000$ ואילו אצל הספרדים נד בין 500% ל1,000$, ולכן יכול לשלם כמה שרוצה.
  2. אין כל טעם לסמוך על המואזין היום, כיון שיש לנו לוחות מאוד מדוייקים. אני משוכנע שהערבים אינם מקפידים במצוות כמונו ולא עשו כזו עבודה… לפני 100 שנה לא היה דרך אחרת לברר את המצב, אבל היום שאפשר ודאי יש לדייק יותר.
  3. מותר לכהן ללכת ליטול ידיו לפני חזרת הש"ץ כפי שמותר לו ללכת לשבת לנפילת אפיים, אף שהפסיעות של סיום חזרת הש"ץ הן בסוף קדיש תתקבל. כמובן יחזור למקומו לפני שהולך ליטול ידים, שהרי בדיעבד השיעור הוא כדי הילוך ארבע אמות.

מקורות:

1. ראה ביאור הגר"א חו"מ סימן פז ס"ק קיז. וסימן קפה ס"ק יג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל