לתרומות לחץ כאן

תשלום למתווך שלא התבקש

שאלה:

רבות ראיתי כאן באתר על תשלום למתווך למרות שלא התבקש, נכתב כמה וכמה פעמים שיש לשלם לו, עדיין לא ברורים לי כמה דברים ואודה לרבנים המסורים שבאתר זה אם ישיבוני.
1. נכתב שגובה התשלום אינו כמו מי שהתבקש אלא לפי כמה שנהנה, איך זה מחושב ?
2. מה טעם מנהג בתי הדין לחייב לשלם, בזמן שיש שיטה הפוטרת, ובמיוחד שההגיון אומר להיפך במקרה והמתווך לא הוציא הוצאות כלל ולא טרח רק מסר לקונה או למוכר מס' טל' של הצד השני, ובמיוחד שהצדדים לא היו מוכנים לשלם תיווך.
3. להוסיף על השאלה הקודמת, הרי בזה שהמתווך דחף את עצמו לעיסקה גרם נזק ישיר לצדדים, בכך שמחייבם בדמי תיווך שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. ובעצם לא נהנו מתיווכו רק ניזוקו.
4. האם מנהג כל בתי הדין לחייב, גם בבתי דין רבניים של הרבנות ? ובנוגע למתווך לא רשום ?
5. האם החיוב על תשלום תיווך במקרה כזה הוא בכל העסקאות, או רק במכירת נדל"ן, מה בנוגע לשכירות דירה ?
ושוב אודה לכם מראש על תשובתכם.

תשובה:

שלום וברכה,

  • כאשר ניגש למתווך וביקש ממנו שיתווך לו דירה, חייבים לשלם לו מדין שכירות פועלים, ונוהג בו איסור של "בל תלין" "וביומו תתן שכרו". אם המתווך הגיע מעצמו למיועדים ותיווך בין הקונה והמוכר, חייבים לשלם לשדכן מדין יורד לשדה חברו בשדה העשויה ליטע, וחובת תשלום יש אבל אין את האיסורים של בל תלין וביומו תתן שכרו. כמו כן אם הוא פנה למתווך יש חובה לשלם לו שכר כפי מה שהתנו בניהם מראש. אך אם לא התנו משלם לפי המחיר הנמוך בשוק. דהיינו אם רוב המתווכים לוקחים 2% על תיווך דירה ויש 1.5% יכול הלקוח לשלם 1.5%.
  • הדין הנ"ל הוזכר בפוסקים ראה ביאור הגר"א חו"מ סימן פז ס"ק קיז. וסימן קפה ס"ק יג. וכן מקובל בכל הבתי דינים. והטעם בזה משום שהביא הנאת ממון לחברו שנתן לו הנאה שנהוג לשלם עליה ממון, למרות שהמתווך עצמו לא הוציא הוצאות ממנו, שכל הנאה שנהוג לשלם עבורה והלה נהנה מכך, חייב הנהנה לשלם.
  • חיוב לשלם דמי תיווך חל רק על דברים שנהוג לשלם עבורם, ולכן תיווך מכירת והשכר דירות חייבים לשלם. תיווך עסקאות אם נהוג ומקובל בכל השוק לשלם, חייב לשלם. ואם לא כולם משלמים על כך אין חיוב לשלם.

בהצלחה וחג שמח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, עדיין לא התיישבו לי כל הצדדים

    1. במקום שרוב משכירי ושוכרי הדירות אינם פונים למתווך, אלא מפרסמים את הדירה בידיעון מקומי ו/או תולים שלט גדול על הדירה 'להשכרה ומס' טלפון' , וגם רוב המתווכים אינם מתעניינים בדירות להשכרה, לכאורה יוצא שאין כל הצדקה לכפות עליהם מתווך שלא ביקשו ממנו לעבוד.
    2. יש גם מתווכים שמפרסמים דרושים דירות ומדגישים 'למוכר ולמשכיר חינם' (כדי שיפנו אליהם), האם זה צד לפטור את המוכר והמשכיר במקרה של מתווך שנדחף לעיסקה ללא שהתבקש ?
    3. לגבי יורד לשדה חבירו שלא ברשות נחשב הדבר כמעשה לא הגון, האם מתווך שנדחף לעיסקא ללא שהתבקש, גם נחשב כך ?
    4. לכאורה מתווך שלא התבקש שנדחף לעיסקה אכן גרם נזק לשני הצדדים, שהרי יכלו להגיע לאותה עיסקה ללא התשלום שכעת ייכפה עליהם לשלם, וגובה הנזק הוא כגובה התשלום, מדוע לא יתקזזו, אמנם יכול לטעון שהנזק הוא רק 'גרמא' אך מועיל בזה 'תפיסה' כל זמן שהניזק-המשכיר/השוכר מוחזקים בממונם ?

  2. שלום, 1. אדם שלא מעוניין בתיווך יש לו להודיע זאת לחבר שמציע לו, ויאמר לו ברור לפני ההצעה שאינו משלם תיווך, ואם לא נחשב שקיבל הנאה ששווה כסף.
    2. במקום שיש מתווכים שעבדים למוכר ולמשכיר בחינם, לא יוכל מתווך שנכנס לעסקה לבקש פיצוי כספי, כיון שפעולה כזאת נעשית גם חינם.
    3. לא נחשב מעשה לא הגון כיון שהביא תועלת לחבר והביא לו הנאה.
    4. לכן גם אינו נקרא מזיק אלא מביא תועלת ועוזר לחבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל