לתרומות לחץ כאן

אחרי ידיעת בעל אבידה, מה נחשב המוצא עד שיבוא הבעל

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: גבי להשיב אבידה דרך טלפון, בעת שמודיעים לבעליה שיש אבידה אצל המוצא, מה המצב הלכתי של המוצא כל עוד שבעלי לא בא לקחת? דהיינו שומר חינם וחייב במה ששומר חינם חייב, או שומר שכר? או כיון שאחרי שהודיע לבעל האבידה כלה שמירתו כשומר שכר שהיה בעת שהיה מטפל בה (גם בזה יש מחלוקת) ועתה אפילו לא שומר חינם הוא ?

מ"מ גם כן שצריך דעת הבעל גבי כיצד להחזיר לו, שאחרי שמגלה דעתו היאך רוצה לקבל כגון שבנו יקח וכו' גם אחריות של זה המחזיק נגמר בעת שלקחתה בן הבעל, אולם אם ישלח בלי דעת הבעל יהיה חייב במה שיקרה לחפץ.

אשמח לשמוע.

תשובה:

שלום וברכה,

מחובת ההשבה שיודיע לבעלים שמצא ודיו בכך, ולכן אם הודיע לו בטלפון שמצא יצא ידי חובת השבה, ואינו צריך להטריח את עצמו ולמסור בידו.

אמנם חובת השמירה שיש לשומר אבדה לא סרה בהודעה למאבד עד שישיב ליד המאבד.

אם המאבד שוהה לבוא מעבר לזמן שמקובל לבוא ליטול את האבדה, נפטר השומר אבדה מחיוב של ש"ש, ודינו כשומר חינם. כדין כל שומר שכר שעבר זמן שמירתו שדינו כשומר חינם.

מקורות:

ש"ש שהגיע זמנו ראה שו"ע סימן שד סעיף ו. וסימן שמג ס"ב. וערוך השלחן רצא ס"כ. ועיין במחנ"א שומרים יט מה שתמה ע"ז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה נשמע מאוד מעניין. נמצא שעל פי דין, בעל האבדה יכול 'לנצל' את המוצא.

    למשל, היינו בקיץ באשדוד, והלכו לנו לאיבוד אופניים. האופניים קצת ישנות, ולא היינו בהולים עליהם. עוד לפני שחזרנו הביתה התקשר המוצא (היה על האופניים מספר טלפון), אבל לא היה לי כוח ללכת לקחת את האופניים, ואמרתי לו שאקח את זה בפעם אחרת. כשיזדמן לי. אם בקיץ הבא ניסע עוד פעם לאשדוד, אולי אקח את האופניים. אם יהיה לי כוח. מקסימום עוד שנתיים-שלוש בטוח ניסע לאשדוד ונוכל לאסוף את האופניים אז. בינתיים יש לנו מחסן בחינם. מה גם שהמוצא מקיים מצווה, כך שאני בעצם מזכה אותו… בינתיים או כמה פעמים התקשר אלי, ממש מתחנן שאקח את האופניים. אומר, צפוף לו בבית ואין לו מחסן. הוא פשוט לא מבין מה זה מצווה…

    אם אחרי שאחליט לקחת אופניים הוא יגיד לי שהם נגנבו, אני אגיד שאיני מאמין לו. והוא חייב להישבע שלא פשע. כיום בבית דין לא נשבעים, ובמקום זה עושים פשרה, כך שאוכל להוציא ממנו קצת כסף.

    כתבתי קצת בציניות על מנת להבהיר את הנקודה – תמוה מאוד לחייב את המוצא בשמירה ללא שום הגבלת זמן.

  2. שלום וברכה,
    אחר שעבר הזמן המקובל דינו כשומר חינם.
    אם רוצה להוציא את האבדה מידו, יש בזה נידון אחר -בקיבל פקדון לשמור ולא באים הבעלים ליטלו, איך יכול להתפטר מהחפץ. עיין בזה סימן שיט, והיוצא משם: לדעת הט"ז אם הדבר מהווה מטרד בתוך הבית, זכותו לזרוק את האופניים מביתו. אם אינו מטרד אבל הוא מפריע לו שלא בא לקחת את האופניים, יכול להוציא את האופניים למקום המשתמר קצת, ונחלקו הפוסקים האם צריך להודיע לפני שמוציא. ולכו"ע יכול לומר שאם עד זמן פלוני לא תוציא הרי האפניים מושלכים ברחוב, בוא ותטול.
    לגבי מה שכתבת שהוא מצווה, אין שום מצווה לשמור חפצים של השני סתם, והמצווה של השבת אבדה כבר הסתיימה בשעה שהודיע לבעלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל