לתרומות לחץ כאן

לווה שפרע החוב עם תוספת, ויש הסתברות שזו חזרת גניבה

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אדם שהלוה לחבירו וכשפרע חבירו מצא קצת יותר, וכיון שחשד שהוא גנב אותו בעבר האם יכול להחזיק העודף שנבלע בתוך הפרעון? נראה שכן שלזה בב"ק וש"ע אמור שאין צריך לדעת בעלים. מ"מ מסופק בזה ואשמח לשמוע חוות דעת על זה.

תשובה:

שלום רב שונה טוב,

אם יש להניח שאירע טעות כשמנה את המעות, צריך להחזיר לו. אבל אם נראה לך שרוצה להשיב גזל, או לתת לך מתנה ולא נראה שהיה טעות בחשבון מותר לך ליטול את המעות.

ואכן כמו שכתבת שבגמרא ב"ק מבואר שלהשיב גזל אם נותן לתוך כיסו של הנגזל ומונה הנגזל, אין צריך דעת בעלים. ולכן אם יש צד שרוצה להשיב הגזילה מותר לך לקחת.

גח"ט

נפתלי בן חיים

מקורות:

סשו"ע חו"מ סימן רלב סעיף ב מבואר שאם מנה את המעות ומצה בהם יתירים, אם יש לתלות שטעה במניין המעות צריך להשיב ואם נראה שלא טעה במניין וההסתברות שהוסיף בכוונה, מותר ליטלם לעצמו. וביאר הסמ"ע ס"ק ז שאולי רוצה לתת לו מתנה או שרוצה להשיב לו גזל. ואפילו אם לא היה לו עימו מו"מ מעולם מותר לו לקחתם לעצמו, שמא אדם אחר גזלו ונתן לו שישיב. ולכן במקרה שלך שאתה חושד אותו שחייב לך אם יש הסתברות לחשד שלך, יש להניח שרוצה להשיב את הגזילה.

השבת גזילה אם צריך דעת, מבואר בגמרא ב"ק קיח, א. ובשו"ע חו"מ סימן שנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל