לתרומות לחץ כאן

שבירת כלי כדי ליצור ממנו פסיפס – בל תשחית

שאלה:

בס"ד
לכבוד הרבנים שליט"א
ברשותכם:1. האם מותר לשבור צלחות תקינות שאינם בשימוש לצורך שימוש בשבריהם לנוי בגינה או לעשיית פסיפס וכדומה?
2. האם הפירוש של גדול עונשו של מקבל לשון הרע מהאומרו הוא בגלל שאם האדם השומע לא קיבל אזי שהמספר לא עבר על לשון הרע דאורייתא כלומר בגלל שהמקבל הוא כעין מכה בפטיש לאיסור זה ולכן אם לא קיבל הרי שהמספר כאילו סיפר לקיר ולכן גם לא עבר על לא תישא (יש לציין שידועה לי פסיקתו ל החפץ חיים שאפילו בשמיעה בלחוד יש איסור דאוריתא שלא כרבנו יונה) אודה לכם אם תאירו דרכי בזאת ואשמח למראה מקומות בתודה מראש תבורכו מפי עליון

תשובה:

שלום וברכה

א. נראה שאם כלים אלו אכן לא יבואו לעולם לשימוש, הם ישנים ולא מאלו שרגילים להשתמש בהם היום, וגם לאדם אחר לא תוכל לתת כיון שהיום אנשים לא רוצים כלים יד שניה, אין כאן השחתה ומותר. אבל אם זה יכול לבוא לידי שימוש, נראה להחמיר, אא"כ יש לך צורך מיוחד בכך, כגון שאתה בקי באומנות וזה מבחינתך שימוש ששווה כסף.

ב. בס' שערי קדש להרב הכט עמ' עג האריך בשאלה זו, ומסקנתו שהמקבל עושה שתי פעולות, גם שמיעה וגם הפנמה, בעוד המספר עושה רק פעולה אחת.

מקורות:

א. ראה שו"ע הרב שמירת הגוף והנפש סעי' טו שהיו אמוראים ששברו כיסאות וכדומה לצורך הסקה כשלא היה להם משהו אחר והיה קר מאוד, כלומר, כאשר הצורך שלך גדול מבחינתך משווי הכלי – מותר. וע"ע מגן אברהם סי' תקא ס"ק יג ומשנה ברורה שם ס"ק כח. כמו כן ידוע המחלוקת בענין זה לגבי הטלת אימה על ידי שבירת כלי, ובכלי פשוט מאוד לכל הדעות מותר לשבור, ראה שדי חמד ח"א עמ' 438. וראה משנה ברורה סי' תקס ס"ק ט לענין שבירת כוס בחופה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל