לתרומות לחץ כאן

זריקת שאריות מהצהרון – בל תשחית?

שאלה:

כבוד הרב שלום וברכה.
אני עובדת בגן ששייך לרשות העירונית, בגן קיימת הזנה (מכינים לילדים את ארוחת הבוקר בגן) וכן ארוחת צהריים של הצהרון (קייטרינג).
כמעט בכל יום נשאר מארוחת הבוקר צנימים, לחם וכדו' וכן מארוחת הצהריים נשאר המון אוכל ממש טרי וחם שנזרק לפח (מדובר בבשר, עופות קוסקוס וכו' שאינם שאריות אלא ממש בקופסאות סגורות)
השאלה שלי היא האם מותר לי לזרוק את האוכל? אני בד"כ אחראית על הסדר במטבח וממש קשה לי לזרוק אוכל, אני מרגישה כעין זלזול ובפרט שאני יודעת שזה עלול להוביל לעניות (העובדות איתי לא שומרות תורה ומצוות). אשמח לקבלת מענה. תודה כבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, אם זה נזרק עדיף לשאול את העובדות אולי מישהי רוצה לקחת הביתה. אולי יש שכן שרוצה, ארוחה מקייטרינג מבושלת טובה וטריה יכולה לעזור באיזה בית של אשה עובדת שלא מספיקה להכין הכל.

במידה ולא מוצאים בנקל מי שרוצה, אין בזה איסור בל תשחית.

הכלל בענין בל תשחית, הוא שכל טורח שאינו שווה לאדם, אינו צריך לטרוח. בל תשחית זה כאשר אתה נוהג דרך השחתה, [שזורק ומבזה את המזון או משחית ומקלקל אותו וכל כדו'] אבל כאשר אתה נוהג בחשבון נכון, הטורח בהצלת המזון אינו שווה את המאמץ, אין כל איסור. בס' עץ השדה סי' י"א האריך בענין זה בשם הגרי"ש אלישיב ועוד לגבי אוכל שנשאר באולמות שמחה, שאין מה לעשות איתו, ולקחת הבית ולנסות לחלק לאנשים וכו', זה טורח עצום שלא שווה את הכסף, ולכן מותר להשליך [ומכל מקום יש לעשות זאת בדרך כבוד כמו שהביא בספר עץ השדה עמוד תלו שאין ראוי לזרוק לאשפה כמו שהם שיירי מזון חשובים שעדיין ראויים לאכילה אלא עדיף לעוטפם בפני עצמם וכך להשליכם, אבל פירורים קטנים או שיירי מזון מועטים שאינם חשובים וכגון הנשארים לאחר האכילה אינם בכלל זה ולא צריך לעוטפם, אך נראה שעדיין יש להשליך שלא בצורה מבוזה ומשחיתה כגון להשאירם בכלי], כמובן הכל לפי הענין כמה נשאר ואיזה סוג מאכל.. אינו דומה אורז לבשר יקר וכדומה, אבל זה העקרון.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל