לתרומות לחץ כאן

נדרי צדקה

שאלה:

שלום רב
התחייבתי בנדר לבית כנסת שאף אבי מתפלל בו (בעיר שאינני גר), מטבע הדברים יש קושי להעביר את התשלום מאחר שיוצא לי להיות בבית הכנסת רק בשבת. ואילו לאבי יוצא מדי פעם גם ביום חול.
בפעמים הקודמות שהתחייבתי, אבי הודיע לי שהוא ישלם בשבילי, ואכן שילם.
אולם צורת התשלום היתה באופן, שאבי ממילא תורם מרצונו מדי פעם סכום אקראי, ולקח בחשבון אותי ואמר לגבאי לדוגמא ח"י שקלים מתוך זה, זה עבור הנדר של הבן שלי.
ומחמת זה בשעה שנדרתי חשבתי בליבי שאיני יודע אם זה ראוי, כי מן הסתם היה תורם כבר במילא את הסכום (בסכום עגול), וכעת כאילו אני קופץ על העגלה בלאו הכי ולא מתרבה כסף מחמת העליה שלי, ולכן בליבי אמרתי שהפעם אני ידאג להעביר בעצמי.
למעשה עכשיו אבי אמר לי מפורש אתה לא צריך להעביר אני ישלם במקומך. השאלה האם אני מחוייב לשלם חוץ מזה, לאחר שבליבי היה שלא אצא ע"י אבי. או שאין על זה תורת נדר, כי איני פוחת מהסכום ששילמתי, ואבי אומר שיזכה לי את הסכום.
[לגופו של ענין גם איני בטוח שאני צודק בשיקול שלי, כי לפעמים אדרבה מחמתי אולי הסכום מתעגל ללמעלה, לדוגמא אם היה נותן עבור הנדרים שלו 50 ש"ח [נגיד נדר באזור ה40 ש"ח, ונותן כבר שטר של 50] אבל כעת יודע שכבר להוסיף לגומא עוד ח"י שקלים אז מעגל ל70.

מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה יש לחשוש כאן לנדר, שהרי חשבת על הענין הזה והחלטת לא לסמוך עליו, ונדרי צדקה במחשבה חוששים להם. לכן הייתי מציע כן להעביר את הסכום בעצמך לבית הכנסת. רק תעשה בעדינות אבא לא צריך לדעת.

יום נעים

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל