לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הקדשה של שם בני זוג יהודי וגויה

שאלה:

שלום רב כבוד הרבנים!
אני משמש בקודש בקהילה בחו"ל. יש בעיר רק יהודי אחד שיכול להרשות לעצמו לתרום סכומים משמעותיים.
לאחרונה הגענו איתו להסכם שיתרום בשנית ספר תורה כולל כל כלי הכסף ובנוסף פרוכות מפות ודברים נוספים בית הכנסת. הבעיה שבקש שההקדשה תהיה של שמו ושל שם רעיתו שאינה יהודיה.
מותר לציין את חשיבות התרומה.
אודה באם תחכימו אותי מה לעשות.

תשובה:

שלום רב,

מצד ההלכה אין בעיה לקבל ממנו למרות שהוא ביקש שזה יהיה ע"ש ועל שם אשתו הגויה. שהרי אפילו מגוי עצמו ניתן לקבל כסף עבור ספר תורה. ראה ברמ"א סי' רנד סעי' ב': "אבל אם מנדבין דבר לבית הכנסת, מקבלים מהם”. ואין חילוק בין אם הוא תורם מנורה לבית הכנסת או ספר תורה, ראה מג”א (סי’ קנד סקי”ח): “ובספר חסידים סי’ תרפ”ז כתוב דאם נתן מעות לכתוב ס”ת בשמו שרי וכ”כ הש”ך בסי’ רנ”ד בשם מבי”ט ח”ב סימן רי”ד”. וראה שם באליה רבה, שרצה לומר שמה שהתירו זה רק לקבל כסף עבור רכישת או כתיבת הס”ת, ולא אם הגוי בעצמו נותן את הס”ת. אולם במקרה הנוכחי ודאי ששמעיקר הדין מותר.

אולם מה שקשה לי לייעץ לך זה החלק ההשקפתי, ולא מחמת ההקדשה ע"ש הגויה. אלא האם אכן ראוי להנציח שם של בני זוג יהודי וגויה על גבי ספר התורה?! אני לא מכיר את האיש, אבל האם זה ממש מופקע לומר לו שיש טעם לפגם להנציח על גבי ספר התורה מעשה שכתוב בו שאסור לעשות? אני לא בטוח, יתכן שהוא יבין את זה. אבל אולי אם תאמר לו שעדיף כבר להנציח רק על שמו או רק ע"ש רעייתו, שזה כבר נראה הרבה יותר טוב. הוא יבין את הבעייתיות. בכל אופן, את הנושא הזה אני משאיר לכבודו שיחליט בהתאם לצו מצפונו.

בהצלחה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תודה. אכן זאת ההתלבטות והחשש שאם אכנס יותר מדי לעניין מה שאכתוב בהקדשה יחזור בו. אנסה להחליט ואולי אוסיף להתייעץ.ישר כוח על התשובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל