לתרומות לחץ כאן

תשלומי ועד בית עבור חניונים, מחסנים, חנויות

שאלה:

ט"ו אייר תשע"ז
כבוד הרבנים שליט"א
שלום וברכה
יש לי כמה שאלות בענייני שכנים.
– במתחם המגורים שלנו יש8 בניינים. והשטח הציבורי שלהם – הם רחבה בין הבניינים גינת משחקים לילדים וחניון תת קרקעי. בחלק מהבניינים יש גם חנויות בחזית.
דמי וועד הבית שניגבת מכל הדיירים אמורים לכסות הוצאות חשמל בחדרי המדרגות, ניקיון בחדרי המדרגות ותחזוקה למעליות. וכן הוצאות ניקיון ותחזוקה בכל שטחי הציבור, והוצאת ביטוח צד ג' לשטחי הציבור.
שטחי החניות שבחניון התת קרקעי נמכרו לדיירים שהיו מעוניינים לקנות. לכן בפועל לא כל דיירי המקום יש להם חניות.
על חלק מהחניות שבחניון נסגרו ונבנו לשימושים אחרים כמו מחסנים, משרדים, ואפילו יחידות דיור, שמושכרים לאנשים שלא מדיירי המקום.
עד כאן העובדות. שאלותי הם –
א. האם בעלי או שוכרי החנויות שבחזית הבניין חייבים גם לשלם דמי וועד בית כמו שאר דיירי הבית אפילו שאין להם קשר לחדרי המדרגות והמעליות. (חלק גדול של דמי וועד הבית שדיירי הבניין משלמים הם הוצאות עבור תחזוקה של המעליות). לעומת זאת חברות הביטוח ייקרו לנו מאד את הפרמיות של הביטוח צד ג' בגללם – בטענה כי הם חלק של הבניין. אם כן אז הם צריכים לשלם כמו שאר דיירי הבניין. הם גם משתמשים באותו מקום לפינוי הזבל כמו שאר דיירי הבית.
ב. דייר שמשתמש בחניה שלו בתור מחסן האם צריך לשלם וועד בית גם בשביל המחסן או מכיון שהוא משלם כבר על הדירה שלו אז המחסן גם כלול בזה, (כמו שלא מקפידים להבדיל בין דירה גדולה לדירה קטנה).
ג. אם נאמר שמכיון שהדייר משלם כבר עבור הדירה שלו וזה כולל גם את המחסן שהוא בנה על החניה שלו האם יכול דייר שמשכיר את המחסן/משרד לאחרים, לטעון שאני בעלים על החניה וועד הבית שאני משלם עבור הדירה שלי כולל גם את המחסן ומה זה משנה לך אם אני משתמש בזה בפועל או שאני מרשה למישהו אחר להשתמש בו? הרי הם גם נהנים מהחשמל שבחניון והניקיון שם.
ד. דייר שקנה מקום חניה בחניון קבל בכך למעשה רשות לחנות את רכבו בשטח המסומן שזה שלו. ומאחר שהוא בנה וסגר את החניה עבור משרד וכו' האם נכון לומר שבזה הוא איבד למעשה את זכותו לחנות בחניון בכלל ואין לו רשות לחנות אפילו במעברים שמיועדים עבור שאר כלי רכב לעבור ולהגיע למקום חנייתם.
ה. בהרבה מקומות נהוג להדביק מדבקה על כלי רכב שחונים במקום האסור להם. מדבקה זו לא גורם נזק לרכב ואפשר להוריד אותה עם מים חמים שזה טרדה עבור הנהג לעשות. וכך יזהר הנהג לא לחנות שם שוב. האם מותר לנהוג כך כמובן לאחר אזהרה או אולי יש בזה איסור של הלבנת פנים שהנהג נוסע כך עם המדבקה וכולם רואים ומבינים מדוע יש לו מדבקה כזאת על הרכב. או מכיון שהוא הוזהר קודם אז זה אומר שהוא לא מתבייש מכך. ואם זה אסור מה ניתן לעשות כדי למנוע מנהג שאין לו רשות לחנות במקום פרטי.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א. בעלי החנויות: אם אין להם שום שימוש במעלית פטורים מלשלם על הוצאות המעלית אבל אם משתמשים בה לפעמים (למחסנים וכדומה) חייבים גם בהוצאות המעלית לגבי הוצאות הביטוח הם חייבים לשלם את הייקור הבא בגינם

ב – ג.  הדיירים שלא משכירים לא צריכים לשלם תוספת על הוועד בית שהם משלמים כבר

ואלה שמשכירים (גם למשרדים וכדומה) או השוכרים שלהם חייבים להשתתף בוועד בית

ד. ברור שאין לו להשתמש במעברים המיועדים למעבר ולא לחניה

ה. אנו מעדיפים שלא להתייחס לשאלה כזו באתר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מובא בספר "ועד הבית בהלכה" פרק ב' שאלה ד' של הרה"ג דרברמדיקר שליט"א:
    שאלה:
    האם מחסנים נחשבים לחיוב בדמי ועד בפני עצמם, והנפק"מ כשלדייר אחד יש מספר מחסנים שאז יגדל ההפרש בתשלום לעמת הדייר שיש לו מחסן אחד ופעמים שלאחד יש כמה מחסנים ולשני כלל לא.
    תשובה:
    לפי הנהוג שמשלמים לפי יחידות לא הקפידו בהפרש קטן זה דהיינו שיש לאחד מחסן ולשני לא, אולם במציאות שבימנו הפכו המחסנים לשימוש בפני עצמו, יש הרוכשים מספר מחסנים לאיחסון, ויש שאינם בעלי דירות בבניין ורכשו מחסן מהקבלן. (בהערה מוסיף >> "…מחסנים שאין בהם כתלים והשימוש בהם הוא רק לאיחסון, או לשהות קצרה, או מלאכה זעירה, שבאופן זה גם הנאתם משירותי הועד מועטת לעומת המשתמשים בשימוש דירתי, ויש לחייבת בפחות".).
    ולכן אם הדבר גורם להוצאות נוספות בשירותי ועד הבית, בניקיון ותאורה או שיש צורך להגיע למקום במעלית וכיוצא, יש להוסיף בהתאם כיון שנהנים מהשירות.
    {יוצא מהנ"ל כי גם מחסן בלי כתלים פנימיים משלם ועד הבית}

  2. ראשית זה לא מה שכתוב בספר לעיל וכן יש פסק נוסף בניגוד לנאמר כאן שחייב להיות שירותים ומטבחון בספר "עמק המשפט" חלק הלכות שכנים דף שעז סימן מ"ז של הרה"ג כהן שליט"א.
    שאלה :
    ראובן קיבל מחסן בבניין שאיננו גר בו, והוא אינו רוצה לשלם לועד הבית שום תשלום, וטענתו דאין לו דירה כי אם מחסן וזה גם לא רשום על שמו בטאבו ומעולם לא שמענו לחייב בעל מחסן.
    תשובה:
    בעל מחסן צריך להשתתף בכל ההוצאות רק שיש הגיון שישלם פחות.
    א. חייב כיון שהוא שותף ברכוש וגם נהנה מהחשמל ומהניקיון, ( וכיון דהוא שותף בבניין ויש לו חלק בתוכו, הרי בזמננו לכל שותף בבניין יש חלק ברכוש המשותף [דהיינו החלקים שאינם מיועדים לדירה] בהתאם לגודל הרכוש שבבעלותו הפרטית וביחס לגודל השטח של שאר השותפים, וא"כ מי שיש לו מחסן או חנות קנה חלק בבניין אדעתא דהכי, ויש לו חלק בכל הרכוש המשותף, וגם בקרקע שעליה עומד הבניין יש לו חלק מסויים [ופעמים שכתוצאה מכך שהוא שותף בקרקע לכן הוא זוכה בחלק מהרכוש המשותף של הבניין שנבנה עליה ודו"ק] וע"כ צריך להשתתף בהוצאות אחזקת ותיקון הרכוש המשותף.
    וגם הרי הוא בדרך כלל משתמש ברכוש המשותף דהיינו שעובר בחדר המדרגות או בחצר עד הגיעו למחסן או לחנותו, והינו גם נהנה מהתאורה והניקיון ומכל זכויות שאר דיירי הבניין, וא"כ פשוט דיש לו דין שותף גם בהשתמשות, ומחויב להשתתף בכל הוצאות השותפות, אלא שיש הדיון מסוים שישלם פחות ממי שיש לו דירה וז"פ, ולכן צריך להגיע להסכמה עם כל השותפים על גובה התשלום שיוטל עליו.
    {יוצא מהנ"ל כי בעל מחסן הינו גם שותף בבעלות ברכוש המשותף מעבר להשתמשות}

  3. התשובה לתגובה הקודמת נכתבה על ידי הגאון הרב דרבמדריקר מח"ס ועד הבית בהלכה. והרב שליט"א אמר שלא משלמים על מחסנים אא"כ יש שם עסק פעיל, ואדם ששוכר מחסן ולא גר שם לא חייב לשלם וועד הבית כשם שהמשכיר לא חייב לשלם אילו לא היה משכיר, ורק אם משכיר לאחרים והם נכנסים ויוצאים צריכים לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל