לתרומות לחץ כאן

ספק נזק לאתרוג אצל הסוחר

לרבנים שלום,
הייתי אצל חבר סוחר אתרוגים והכנסתי ידי לשרוול שבו היה אתרוג עם פיטום. הרגשתי שהאצבע נגע בפיטום לפני שהוצאתי את זה. כאשר אני הוצאתי את האתרוג אכן הפיטום היה ברובה נותק. אני לא יכול להיות בטוח שאני הוא ששברתי את זה אבל זה יתכן! מה שכן אני כמעט בטוח שמי שהכניס את זה בפעם האחרון הכניס את זה לא ישר והפיטום ישב לצד שקרוב לשרבול- כלומר איפה שחשבתי שהיד שלי יתפוס את גוף האתרוג במקום הפיטום.
הסוחר העדיף לחשוב שזה לא קרה כך ולא רצה לחייב אותי אבל אני רוצה להיות נקי מחשש. אני מתאר לעצמי שהשווי של נזק לאתרוג זה לא כמו מי שמזיק למוצר בחנות שלמוצר יש שווי תמידי לסוחר משא"כ באתרוג שידוע שתהיה הרבה אתרוגים נשארים אצל הסוחר ואחרי החג הם שווים אפס כך שלמרות שאולי זה היה אתרוג יפה אבל אפשר למכור אחר ועדיין תהיה נשארים (השווים כלום אחר החג).
הסוחר ואני הסכמנו שאשלם מה שהרבנים המכובדים יפסוק…
תודה וגמר חתימה טובה,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

על פי הלכה אם אינך יודע בוודאות שהזקת וגם המוכר לא יודע, אתה פטור, אפילו לצאת ידי שמים.

אם היית מזיק ממש, היית חייב לשלם לפי המחיר באותו יום, על אף שיש סיכוי גדול שהמוכר לא הפסיד. אבל מאחר ומצד הלכה אינך חייב כלום, אלא שאתה רוצה להתפשר לפנים משורת הדין, די בכך שתתן לו מחצית ממה שהוא שילם על אתרוג זה כשקנה אותו.

מקורות:

לעניין איני יודע אם התחייבתי עיין שו"ע חו"מ סי' עה סעיף י.

לעניין שווי אתרוג מהודר יותר מאתרוג כשר, עיין במשנה למלך הלכות מעשה הקרבנות פרק טז ה"ז. במקרה זה לא נראה שמדובר באתרוג מהודר במיוחד והשאלה היא רק שהמוכר אינו מצליח למכור את כל האתרוגים הכשרים שבידו.
על פי הנראה מהגמ' ב"מ דף צט ע"ב שווי דבר הוא לפי מה שנמכר ליחידים, אלא שאם הזיק כמות של יחידים משלם כפי שמוכרים את כל הכמות יחד. אלא שיש לעיין בדעת הרמב"ם המובאת בשו"ע חו"מ סי' שד סעיף ה לעניין שובר חבית שביום השוק שווה יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל