לתרומות לחץ כאן

תביעות פיצויים מצד משפחות נפגעי אסון ורסאי

שלום וברכה,
אמי ז"ל נהרגה באסון ורסאי לפני 16 שנה בירושלים.
במהלך התביעה של אבי, הורה בית המשפט שיש להכיר בכך שגם אנו הילדים נפגענו (נפשית) כתוצאה מהאירוע והשפעתו עלינו (מושג שנראה צד ב'). לאור כך הסכימה מדינת ישראל שנשלח כל הילדים לפסיכיאטר ובמידה ויוכר שאכן נפגענו נפשית המדינה תשלם פיצויים ע"פ כמות אחוזי הנכות הנפשיים שיוגדרו ע"י הפסיכיאטר.

התביעה של אבי היא כנגד מדינת ישראל ועוד כמה גורמים, אך בפועל מי שממנו יתבע הכסף שלנו, הילדים, יהיה מדינת ישראל (יתכן ואח"כ מדינת ישראל תתבע את שאר המעורבים בפרשה שישתתפו בהוצאות). הסיבה לתביעה נגד המדינה הוא שהוכח שמכון התקנים של המדינה ידע על כך שמבנים הבנויים בשיטה שהיה בנוי אולם ורסאי אינם בטיחותיים ואף כמה מבנים שנבנו בשיטה זו התמוטטו כבר כמה שנים קודם לכן, ולמרות זאת לא פעלה המדינה כראוי למנוע התמוטטות של עוד מבנים ובניהם אולם ורסאי.

שאלתי היא, האם מותר לי לגשת לפסיכיאטר ובמידה ויתברר שאכן נגרם נזק נפשי, להגיש תביעה לפיצוי?

המון תודה לרבנים,
גמר חתימה טובה!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אין בכך שום בעיה. מותר להגיש תביעה כנגד המדינה וזאת משום שהמדינה מתנהלת עם אזרחיה בהתאם לחוק.

גם כלפי גורמים פרטיים שאינם רשות, כגון: קבלנים מהנדסים ושאר אנשי מקצוע, יש סוברים שהם מחויבים בהתאם לחוק, מדין מנהג המדינה. אבל, מאחר ושאלה זו אינה רלוונטית, שהרי גורמים אלו הם לכל היותר צדדים פורמליים בלבד ולא אמורים לשלם לכם בפועל כלום, אין צורך להכריע בשאלה.

גם אם המדינה תחזור ותתבע גורמים פרטיים אלו, אין זה ענייניכם.

מקורות:

לעניין אם אנשי מקצוע חייבים בהתאם לחוקי המדינה, עיין בקובץ עומקא דדינא ח"ג עמודים 66-68. נראה לי שאין הבדל בין אם שוכר השירותים תובע לעצמו ובין אם צדדים שלישיים תובעים, שהרי שוכרי השירותים (במקרה זה בעלי האולם) מעוניינים שלקוחותיהם ואורחיהם יהיו מכוסים וממילא בעלי המקצוע מתחייבים מדין 'עבד כנעני'.

לעניין תביעה מהמדינה אשר תחזור ותתבע את האשמים עיין במקורות כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל