לתרומות לחץ כאן

מה עושים בעשרת ימי תשובה

ב"ה
שלום!
בהקשר לעשרת ימי תשובה אם חזרתי כבר בתשובה על עוון מסויים באמצע השנה דהיינו שהפסקתי אותו והתוודתי עליו,עלי לעשות בעשרת ימי תשובה להתווגות עוד פעם על אותו חטא או מה ניתן לעשות בכדי לנצל את אותם ימים חשובים

תשובה:

שלום רב,

אם עשית תשובה לפי כללי התשובה וכפי שאתה מציין שגם התוודת עליו. בעצם אינך זקוק לעשות שוב תשובה על כך. אבל אני ממש מקנא בך שזה המצב אצלך שגם החטאים שנכשלת בהם אתה כבר מכוסה עם תשובה כדבעי, ונשאר לך רק לחפש מה לעשות עוד בימים אלו…

באופן כללי תמיד חוששים שמא התשובה לא היתה ברמה המספקת, ולכן תמיד חוזרים בתשובה שוב ושוב.

הרמב"ם כותב בהלכות תשובה (פרק ג' הלכה ד'): "אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה, לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב, חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה, עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה שנאמר וצדיק יסוד עולם זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו, ומפני ענין זה נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים ולעסוק במצות מראש השנה ועד יום הכפורים יתר מכל השנה, ונהגו כולם לקום בלילה בעשרה ימים אלו ולהתפלל בבתי כנסיות בדברי תחנונים ובכיבושין עד שיאור היום".

כלומר, יש אנשים מרגישים רע עם עצמם ובכל זאת כתב הרמב"ם שההרגשה הראויה היא חציו חייב וחציו זכאי כדאי שיחוש שכל מעשה הוא יכול להטות את הכף לכיוון המעשה שעשה.

שיהיה גמר חתימה טובה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מ"ש שחוששים שמא התשובה לא היתה ברמה המספקת

    יש להוסיף נקודה חשובה, שהתשובה המעולה היא כאשר חטאתו נגדו תמיד, ושבח היא למי שמתוודה עליהם תמיד. (וביוה"כ יש שיטות בחז"ל, ולדעת הרמב"ם, שהוא חיוב להתוודות עליהם שנית)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל