לתרומות לחץ כאן

תרופה לכאב ראש ביום כיפור

שלום רב
שליח ציבור שמסדר התפילה ביום כיפור ובאמצע היום כואב לו הראש מאוד, האם מותר לו לקחת תרופה(לכאב ראש) בלי מים ( כגון אקמול וכדומה) כדי שיכול לסדר התפילה בלי כאב.
גמר חתימה טובה.

תשובה:

שלום רב

אם הכאב הוא חזק מאוד עד שהוא בגדר חולה שנפל למשכב שדינו כחולה שאין בו סכנה, מותר לקחת תרופה ללא מים, אבל אם אינו בגדרחולה שנפל למשכב אלא שבגלל שהוא חזן הוא רוצה להפיג את הכאב ראש אין היתר, הרי יש כאן איסור דרבנן גזירה משום שחיקת סממנים, ולא מצינו שיתירו איסור דרבנן כדי שיוכל להיות חזן… כמו כן לכתחילה תרופה שלא מוכרחים לקחת אותה יש להמנע לכתחילה ביום כיפור, כיון שיש שחששו שזה נחשב כאכילה שלא כדרך ויש בזה דין אחשביה, ואף שמעיקר הדין אין לחשוש, ולפי שיש חילוק בין דבר מאכל הנאכל כדרך לבין דבר שהוא כמו עפר ממש, כמובא בט"ז ועוד פוסקים, לכתחילה אם לא צריך עדיף להמנע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה הכונה יש שחששו דהוי כאכילה שלא כדרך. מה הצד שלא כך האם י"ל שזה כעצים ואבנים למה יהא זה שונה מאוכל קמח? ולמה לא הזכרתם שיש צד דאפי' מאכל שלא כדרך אסור ביוכ"פ וע"כ נראה שלא במקום חולי אין להקל מצד עינוי ולא רק משום רפואה.

  2. זה כעצים ואבנים כיון שנפסל מאכילת כלב, ולא כמו קמח שהוא רק מחוסר הכנה לאכילה. לכן שמעתי מהג"ר אשר ויס שליט"א שניתן להתיר גם למי שאינו נחשב חולה ממש מבחינת דיני הצום, הבעיה היא כמובן ענין שחיקת סממנים ולזה צריך שיחשב חולה שאין בו סכנה. אמת שמה שאפשר על ידי פתילות כמו אקמול זה עדיף לכתחילה.

  3. לא הבנתי למה זה כעצים ואבנים ומה פתאום זה נפסל מאכילת כלב, העמילן שבו הוא כמו קמח שנתייבש ואכן מו"ר הגר"ש מילר שליט"א מטאראנטא מורה שאם התרופה לא מרה זה לא אפי' נחשב שלכד"א

  4. שיטה זו מחודשת ונגד מה שמקובל להורות, אני מחזיק עכשיו בידי חוברת המיועדת לרבנים שנשעתה בבית דינו של הגר"ש וואזנר וגם שם הדברים כתובים כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל