לתרומות לחץ כאן

תפרים חציצה בטבילה?

האם ומתי יש חציצה לטבילת נידה בתפרים באזור הבטן? ראיתי במראה כהן שמביא מחלוקת פוסקי זמננו בנידון מה המנהג למעשה בבתי ההוראה והאם צריך להחמיר?

תשובה:

שלום רב

בענין זה אכן נחלקו הדעות, יש אומרים שכיון שאדם מקפיד על המצאות התפרים לצורך איחוי הבשר נחשב הדבר כמיעוט שאינו מקפיד ואינו חוצץ, ויש שהחמירו בזה עד למאוד, ולא הקילו אלא בגבס המצוי זמן מרובה מאוד, לכן המחמיר להמתין להסרת התפרים תבוא עליו ברכת הטוב, והמיקל בזה יש לו על מי לסמוך, וכל אחד ידע על פי המצב בביתו כיצד לנהוג בענין זה.

בתפרים הנמסים מעצם אין חשש בכל מקרה.

מקורות:

בשו”ת רעק”א סי’ ס כתב, שכל שאדם מקפיד על המצאותו לצורך רפואה נחשב כמיעוט שאינו מקפיד ואינו חוצץ [לא רק בתוך פיו שהוא בית הסתרים אלא אף בגוף], וכן נראה בסדרי טהרה סי’ קצח סקכ”ו, וביסס דבריו על פי שו”ת נודע ביהודה סי’ קלה והזכרון יוסף בענין זה, וכן נראה בשו”ת צמח צדק סי’ קנח ובדברי חיים ח”ה סי’ סה.

אולם, בשו”ת תשובה מאהבה העיד בשם זקני דורו שיש להחמיר בענין זה, ואף אם הסרת התפרים תביא לקרע בבשר, והובאו דבריו בלחם ושמלה שם, וראה כתב סופר סי’ צא שאף שפיקפק בזה לא מלאו ליבו להקל בענין זה. למעשה, אף שרבים וגדולים הקילו וכדלעיל, המנהג להורות בזה שאין להקל אלא במקום שיש חשש שמא מחמת דחיית הטבילה יבואו לידי מכשול חלילה, וכן הורה הגרי”ש אלישיב, אולם כאמור המיקל בזה יש לו על מי לסמוך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שאלתי היתה במקרה של תפרים נמסים, בספר מראה כהן כותב אם תפרים אינם נמסים חוצץ ,ובתפרים נמסים מביא מחלוקת הגרש"ז אוירבך והגר"ש וואזנר מקילים והגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ מחמירים והשאלה היתה איך מקובל להורות בבתי הוראה בדרך הנהגה לכתחילה לבני תורה?

  2. למה להחמיר בספק דרבנן ? הגר"ע יוסף בטהרת הבית הקל בזה בשופי! יש כאן הפסד כספי וצער ניכר! מה עוד שכאן יש צד להקל יותר היות וזה שמוש קבוע בגופא ולא חד פעמי כמו תפרים!

  3. אינני מכיר את דברי הגר"ע יוסף בזה, ומכל מקום בעניני נדה בפרט אבל גם בעוד הרבה תחומים הלכתיים יש לנו מסורת בפסיקה, לא כל דבר הנתון במחלוקת הוא ספק, מי שהופך את כל החשיובים ההלכתיים לשאלה האם מדובר בספק דאורייתא או דרבנן [שהרי אין דבר שאין בו מחלוקת] יכול בעצם לשלוח את כל עולם הפסיקה והמסורת היהודית לפינה שכוחה… יש הכרעות מסורת מנהגים וכו'.

  4. שלום, עשיתי ניתוח שד דו צדדי. הרופאה אמרה שהתפרים נמסים תוך חודש. יש לי פס כחול-סגול לכל רוחב השד. אני גם טיפונת רואה חוט, שייתכן שאוציא בעצמי מתישהו.
    האם צריך לשאול כאן אם אני מקפידה על החציצה הזו? כי היא די מכוערת. או שאם התפרים נמסים אז אפשר לטבול וזהו.

  5. אם יווצר צורך להוציא את התפר הזה והוא לא מונח שם עד שימס זו בעיה, ואם אפשר להוציא לפני הטבילה ודאי טוב. הפס הכחול אינו רלוונטי לענין.
    רפואה שלמה.

  6. סליחה, אני לא יודעת אם הרבנים יודעים, אבל הפס הסגול זה בעצם נראה כמו משחה שממש התקשתה והתייבשה ודבוקה חזק לתפרים. וזה כל פעם קצת מתפורר לי. אני אפילו רואה רווח במקומות מסויימים בין הפס הקשיח לעור ויכולה קצת לקלף. אבל לא רוצה יותר מידי לקלף. זה לא בעייתי?
    לגבי החוט הקטן – ב"ה הוא נעלם. אבל אי אפשר לדעת מה אראה כשהפס הסגול יתקלף לגמרי. זכור לי שבניתוח הקודם ראיתי חוט ומשכתי להוציאו, כי היה קצת בולט מהעור.
    אם אפשר בבקשה לענות דחוף. תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל