לתרומות לחץ כאן

גדל כיהודי, והתברר שאמו התגיירה אצל הרפורמים, וקידש אישה

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: אשה " שהתגיירה" דרך רפורמי במדינת פלוני ובאה לגור בארה"ב, ונשאה עם יהודי לא דעתי והסתירו גיורה והחזיקוה כיהודיה שלא כ"כ דתיה. ואחר שנולד להם בן, חיים לנו שבק האב, והתחזקה והתחילה לשמור הכל כדת. ושמה הילד בישיבה רגילה, והילד גדל כיהודי והיה לו מנהג ללכת למקווה טהרה כל בוקר.

גבי איש כזה האם קידש אשה ואמו גילתה לו שהיא צריכה גיור כדת ושהולכת לעשות את זה, האם נגיד אם כבר קידש אשה יש שום צד לומר שכיון שמל וטבל כיום יום ותמיד היו אנשים כשרים לדון שם כמו ראשי ישיבה דיינים רב של קהילה וכו' וראו שם במשך כמה שנים כל בוקר שיש לחוש לזה ואולי יש בה זה צד של ספק גר ונ"מ אם נשאה אשה כבר שאם היה מצב שלגירושים שזקוקה לגט או לאו כל כמינה וכנראה הוא גוי וצריך גיור כדת? כך נראה לפע"ד אבל אשמח לשמוע אם יש שום נ"מ בזה.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

בפשטות אין צורך בגט האיש הוא גוי גמור.

אמנם יש מחלוקת ראשונים והובא בשו"ע יו"ד סי' רסח אשה שטבלה לנדתה אם זה מועיל לגיירות או לא. אולם הפשטות היא שזו ראיה לגיור שהיא עשתה קודם לכן. אבל במקרה שלא היה ידוע שיש כל פקפוק ביהדותה והתברר שמועלם לא התגיירה, ומשך השנים היא וטבלה לנדתה אינו מועיל לגיור. אבל גם אם זה מועיל לגיור. עדיין קבלת מצוות צריכים לקבל לפני שלשה. וזה לא נעשה לא ע"י האמא, ולא ע"י הבן שאינו יודע כלל שהוא בן של גויה. (אם זה היה שאלה מעשית, היינו צריכים לחשוב ולברר עוד כמה פרטים אולי בכל זאת צריך גט לחומרא אבל בפשטות ברור שהוא גוי.

אגב, יתכן מאד שאפילו אם הוא גוי גמור, יש צורך בגט לחומרא מדרבנן, כמו שאמרו בכתובות עג,ב לגבי קידשה וכנסה סתם ונמצאו בה מומין, לדעת רבה צריכה גט מדבריהם שלא יאמרו אישה יוצאת ללא גט. כלומר, למרות שודאי הקידושין בטלים, מ"מ היא צריכה גט לחומרא. וראה בשו"ת בית הלוי ח"ג סי' ד' שכתב להלכה שחוששים לדעה זו. כך שלכאורה גט לחומרא ודאי צריך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל