לתרומות לחץ כאן

האם מותר לספר בספירת העומר

האם מותר לספר בספירת העומר כלומר, ספר דתי שומר תורה ומצוות, שיספר אנשים בימי ספירת העומר?

תשובה:

שלום רב,

עד ראש חודש אייר אפשר להמשיך לספר אנשים. אולם מראש חודש אייר עד ל"ג בעומר אסור.

מקורות:

האיסור לספר אנשים נובע מחמת איסור לפני עוור, כתב המשנה למלך (ראה כאן), שלמרות שאיסור לפני עיוור מותנה בכך שאין לאדם שמכשילים אותו אפ יש אפשרות אחרת לעבור על האיסור בלעדיך או לא. אולם מאחר שהאפשרות הסבירה שהוא יעבור על איסור בלעדיך זה ע"י הכשלת אנשים אחרים שיסכימו לספר אותו, יש בכך איסור לפני עיוור. בנוסף יש לדון מצד איסור מסייע לדבר עבירה.

עד ראש חודש אייר מותר להמשיך לספר אנשים משום שיש כמה מנהגים באבלות של ספירת העומר, ראה במשנה ברורה (סי' תצג ס"ק יד) איך שסיכם את הנושא:

"אבאר בקצרה. דלכו"ע נוהגין איסור ל"ג ימים אך יש בזה מנהגים שונים [ויש לכל אחד טעם למנהגו כמבואר בבה"ל] יש שבחרו אותן מיום ב' של פסח עד ל"ג בעומר ומשם והלאה עד שבועות לא קבלו עלייהו שום איסור אמנם עד ל"ג בעומר אין מתירין שום יום. ויש שניכו ממ"ט ימי העומר ט"ז ימים הראשונים דהיינו עד יום שני של ר"ח אייר ומשם והלאה עד שבועות שהוא ל"ג ימים אין מתירין שום יום (לבד מל"ג בעומר עצמו התירוהו במקצתו ומשום דמקצת יום ככולו) ונמצא מי שאוחז החבל בשני ראשין דהיינו שמיקל בר"ח אייר וגם מיקל מל"ג והלאה טעות הוא בידו".

כלומר, עד ראש חודש אייר מותר לך לספר משום שיש נוהגים עד אז אבלות. ואפילו אם אותו אדם המופיע אצלך אינו שומר תורה ומצוות. בכל זאת אם תספר אותו היום, מן הסתם הוא לא יסתפר עד לאחר ל"ג בעומר, נמצא שלפחות בנושא זה קיים את הלכות העומר. ולאחר ל"ג בעומר ודאי שמותר לך לספר. רוב הציבור בארץ נוהגים שאז מסתיימים ימי האבלות.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל