לתרומות לחץ כאן

תפילה קודמת לספירת העומר – תדיר ושאינו תדיר

שלום כבוד הרב!! איך אפשר לתרץ את הקושיא הרמבם אומר שספירת העומר דאוריתא ושמעתי שגם לפי הכלל תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם אבל אם התדיר דרבנן והאינו תדיר דאוריתא עושים קודם דאוריתא אז למה אומרים את ערבית שהיא דרבנן תדירה לפני ספירת העומר שהיא דאוריתא (לפי הרמבם) אינה תדירה? (למה ערבית קודם לספירת העומר?)

תשובה:

שלום רב

לדעה זו צ"ל שהואיל וקריאת שמע היא דאורייתא וחכמים הסמיכו את קריאת שמע וברכותיה לתפילת שמונה עשרה, אין להקדים את הספירה לתפילה.

אגב, עצם הטעם הזה שתדיר קודם אינו מוסכם באחרונים, ויש שתמהו, שהואיל ולענין ספירת העומר יש ענין של "תמימות" המחייב לספור דוקא בתחילת הלילה, ולגבי תפילת ערבית אין חיוב כזה, בכל מקרה יש להקדים את הספירה לתפילה, ראה מור וקציעה ריש תפט, ונראה מדבריהם כי שהיו סופרים אחר התפילה הוא רק למנהג שהתפללו ערבית לפני צאת הכוכבים שעוד לא התחייבו בספירה. ומכל מקום מנהג העולם בזה גם כשמתפללים בזמן להתפלל קודם, וכדברי החק יעקב שם.

אגב, בפוסקים העירו שמי שמאיזו סיבה מתפלל ערבית מאוחר יותר בלילה, ראוי שיספור בתחילת הלילה לקיים את הענין הזה של "תמימות", וכ"כ באליה רבה שם ובדרך החיים.

סברא מענינת הביא באגרות משה ח"ד סי' צט, שאחר שנקבע שמחמת דין תדיר התפילה קודמת, לא חל עליו עדיין חיוב הספירה עד שיתפלל, ואפילו הוא נוהג להתפלל מאוחר. אבל זו סברא מחודשת מאוד וכאמור גדולי האחרונים הורו לא כך, וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל