לתרומות לחץ כאן

קם ליה בדרבה מיניה / ביאור דיני מזיק

רציתי לשאול בדין קים קים ליה בדרבה מיניה אדם שהדליק גדיש חבירו בשבת מתחייב רק על עצם ההדלקה ולא על הגדיש , מה אשם אותו אדם שמפסיד את כל הונו וכספו בגלל שחבירו נידון למיתה?? נניח ויצית את ביתו וכל רכושו של חבירו אז חבירו ישאר ערום וחסר כל בגלל שדנו את המצית למיתה?

תשובה:

שלום רב,

לעניות דעתי יש להבהיר את הסתכלות ההלכה על דיני מזיק.

ההיגיון אומר שאדם שהזיק עליו לשלם, הרי חברו נפסד ממנו! וכי מה החבר אשם שכך שהאיש החליט להזיק לו? אולם פני ההלכה אינם כך, ולראיה, אדם שהזיק בהיזק שאינו ניכר, הנזק יכול לפעמים להיות במיליונים רבים, הדין: פטור. אדם שהזיק ע"י גרמא, הדין: פטור. אדם שחפר בור ברשות הרבים וכתוצאה מזה נפל בהמה של חברו וניזוקה לפעמים הוא חייב ולפעמים הוא פטור, ועל הכלים תמיד הוא פטור. וכל זה מדוע? הרי הוא הזיק לחברו, וחברו ניזוק ממנו.

מכל זה אתה למד, שהסיבה לחיוב המזיק לשלם הוא דין התורה שהתורה מחייבת את המזיק לשלם, ולא ההיגיון. לכן אנו כפופים לדיני התורה שלפעמים היא מחייבת ולפעמים היא פוטרת. לי אין הבנה מדוע בור פטור בכלים, או מדוע היזק שאינו ניכר יהיה פטור גם כשהנזק הוא בהיקף רחב מאד. ושאר דיני התורה. אבל כך הם הלכות התורה בהרבה תחומים ולא רק בדיני נזיקין.

וכך גם דין קם ליה בדרבה מיניה, גזירת הכתוב הוא שאין להעניש את המזיק שחייב גם במיתה ודין זה נלמד מפסוקים כמבואר בגמרא בכמה מקומות. אגב, בדיני שמים יש חיוב על המזיק לשלם גם כשיש קם ליה בדרבה מיניה (ראה בהרחבה קצוה"ח סי' כח).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל