לתרומות לחץ כאן

קבוצת נשים שרות בפני גברים

שלום,
בתי הייתה במדרשה דתית-חרדית מסוימת ששני מורים יר"ש מהמדרשה ניגנו בחליל וגיטרה ושרו שירים חסידיים, שירי נשמה וכו' בפני הבחורות שבמדרשה, ובערך 30 הבחורות שרו שם אתם.
האם מותר לבנות לשיר ביחד כשנמצאים שם שני המורים?
האם מותר למורים לשמוע שירת נשים כששרות כולן יחד באותו אולם?

תשובה:

שלום רב,

אני מאמין שהמורים הללו שגו בטעות בכך שכנראה הם סברו שיש איזה היתר לשמוע שירת נשים כשיש הרבה ששרים ביחד בגלל הכלל שמוזכר בש"ס בהקשר אחר לחלוטין: תרי קלא לא משתמעי = שתי קולות אינן נשמעות.

אבל ברור שהאיסור קיים גם באופן זה. הגמרא במסכת מגילה (כא,ב) אומרת שתרי קולי לא משתמעי (שתי קולות אינן נשמעות) לא נאמר באופן שיש חביבות לשמעו את הקולות. ולכן ברור שכמה נשים ששרות זה איסור גמור. בנוסף, הסברא הפשוטה היא שהכלל ששתי קולות אינן נשמעות, נאמר באופן שיש איזה ענין או צורך לשמוע קול אחד, אבל במקרה זה שאין כל בעיה ואולי גם עדיף מבחינה מוזיקלית לשמוע כמה ביחד – אסור. בשו"ת שרידי אש צידד להקל בזה בשעת הדחק גדול מאוד לתנועת נוער אחרי השואה שלא היתה להם כל דרך אחרת לרכז את הנוער סביב יהדות, אבל סייג את דבריו מאוד, וודאי ההוראה היא להחמיר בזה.

הצטרף לדיון

24 תגובות

  1. שאלה לכבוד הרב
    אני נצצא לעיתים קרובות בכותל המערבי, מיד ר"ח באות נשות הכותל ומתפללות ברחבת הנשים ותוך כדי הן שרות בקול והשירה נשמעת בגברים, האם יש איזור לשהות שם וצריך לללכת?
    כמו כן פעמים רבות באות קבוצות של בנות ששרות ברחבה העליונה, והם שרות.
    כמו כן, כאשר מטוס נוחת בארץ פעמים רבות שהקהל שר. כאשר יש שם נשים ששרות מה הדין וכיצד יש לנהוג למי שיושב שם?

  2. אין היתר לומר דבר שבקדושה כאשר שומעים נשים שרות. אבל אם אתה נמצא במקום שאי אפשר ללכת כמו במטוס וכו', מותר אפילו לומר דבר קדושה, אבל יש להשתל להסיח את הדעת מהשירה, כך פסק במשנה ברורה בסי' עה סעיף ג.

  3. בס״ד פרטי סוגייה זו
    1) שירה בהרבה נשים וגברים מעל גיל אחד עשרה מסתבר הדבר שאסור
    2) מתחת לגיל אחד עשרה באנו למחלוקת הרב ויינברג ורבי אליעזר ופסק רבינו שדי חמד כשרידי אש ואמר לכתחילה ראוי להחמיר
    3) קול אישה וכלים כתב רבינו שלום רוקח להתיר באופן ואינו מכוון לשמוע קול האישה ממעשה מרים ותופים

  4. בס״ד ביאור תשובת רבינו שלום רוקח
    הוא אמר שמכיון שקולה של מרים כמעט ולא נשמע מתחת לתופים ועם ישראל לא התכוון לשמוע קול מרים אלא לשבח את הבורא היה מותר למרים לשיר בפניהם

  5. בס״ד
    אני חושב שמותר לסמוך על מרים הנביאה ועל התורה זאת תורת חיים רבינו שלום צודק וכן דברי רבותינו זכרונם לברכה ״אין מקרא יוצא מדי פשוטו״ ובפרט בדורנו שאם לא נסמוך על התורה לא נסמוך על אף אחד וכן פסקו רבינו מאיר מפרמישלאן ילקוט הגרשוני ועוד גם אבי הרב אברהם הסכים שיש צד להקל וכל שכן לפי המקלים במקהלה

  6. לא היינו שם לדעת מה היה המרחק ומה שמעו, וזה הבלים לפסוק הלכה על פי מעשה במקרא שאין אנו יודעים פרטיו וגדריו, פסק הלכה צריך לבוא עם גדרי הלכה.

  7. בס״ד שבוע טוב ותשובה
    1)התורה לא מחסרת ולא מוסיפה ואם בתורה לא כתוב מה המרחק זה כנראה לא משנה
    2) גם מעשה דבורה וברק ששרו יחד בשופטים פרק ה פסוק א כל ישראל שמעו אותם
    3) אחרי שעיינתי עוד בנושא מצאתי פרדס יוסף שלא הייתה מחלוקת אלא אם מותר לקרוא קריאת שמע כששומע קול נשים וכלים אבל בלשמוע לא היה איסור כלל

  8. התורה אינה מחלקת כיון שאינה עוסקת בפרטי המצוות, התורה גם לא מפרטת את ל"ט מלאכות שבת… אין זו הוכחה כלל. אין ללמוד הלכות מפסוקי התורה, רק מש"ס ופוסקים בעיון.

  9. בס״ד
    זה לא תורה שבע״פ אם ברק ודבורה לא עשו כן ויזהר כבודו בלשונו שלא יגידו הנה הוכחה שתורה שבע״פ לא קיימת והחכמים שהבאתי גם כן האמינו בתורה שבע״פ ועם זאת הם אמרו מה שאמרו אז זה לא טענה

  10. שירת דבורה אינה בהכרח מוזיקה, זו אמירת שירה, ועל כל פנים דברי ברורים ופשוטים לכל מי שמצוי מעט בפסיקת הלכה ואין מה להאריך בזה.

  11. בס״ד
    לאחר עיון מאריך מצאתי משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים סימן עה סעיף ג והוא כותב ״ אבל שלא בשעת ק"ש שרי אך שלא יכוין להנות מזה כדי שלא יבוא לידי הרהור וזמר אשת איש וכן כל העריות לעולם אסור לשמוע וכן פנויה שהיא נדה מכלל עריות היא ובתולות דידן כולם בחזקת נדות הן משיגיע להן זמן וסת״ וכן הלכתא

  12. פשיטא, רק שאלת על קבוצה, ושאלת על שמיעה עמומה כאשר יש רעש של כלי נגינה, ועל זה נסוב הדיון, זה שאסור לשמוע זמר אשה זה פשוט…

  13. בס״ד
    כן בסעיף הזה החפץ חיים מודה שהאיסור הוא בגלל משיכה לדבר אסור לא מותר ולכן כשיש כלים מותר כי אין משיכה זה הטעם שאמרו החכמים המתירים שהזכרתי
    ובעניין דבורה היא כן שרה ״ותשר דבורה״ יש הרבה מאוד אזכורים של כלי שיר לכל אורך התנ״ך וזה מאוד לא מסתבר מעמוס "הַפֹּרְטִים עַל פִּי הַנָּבֶל, כְּדָוִיד חָשְׁבוּ לָהֶם כְּלֵי שִׁיר" מדברי הימים א׳ "וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְשָׂרֵי הַלְוִיִּם לְהַעֲמִיד אֶת אֲחֵיהֶם הַמְשֹׁרְרִים בִּכְלֵי שִׁיר נְבָלִים וְכִנֹּרוֹת וּמְצִלְתָּיִם מַשְׁמִיעִים לְהָרִים בְּקוֹל לְשִׂמְחָה" ואם זה לא מספיק גם כן שמואל וקהלת "אִם אֶשְׁמַע עוֹד בְּקוֹל שָׁרִים וְשָׁרוֹת?!…"" "עשיתי לי שָׁרִים וְשָׁרוֹת ותענוגת בני האדם…". ובדבורה כתוב ״ותשר דבורה״ אז היא כן זימרה

  14. אינני בטוח ששירה הכוונה עם לחן ומנגינה, אבל כל זה לא משנה כלום כשאנחנו באים לפסיקת הלכה, זה שקול באשה ערוה ואסור לשמוע זמרת אשה כתוב ומפורש בכל הפוסקים בלא חולק.

  15. בס״ד
    חוץ מרבי שלום רוקח פרדס יוסף רבי מאיר ילקוט הגרשוני שיחות צדיקים בשם רמז״ל שער בת רבים ועוד מחכמי החסידות למה הינכם כל כך מזלזלים בדברי רבותינו ואני אצטט את דברי בן איש חי ״כיון דלא נזכר בדברי מרן המחבר ראוי לסמוך על דברי המתירים בפירוש״

  16. אינני יודע על מה אתה מדבר, אם תכתוב מקור מדוייק בספרים שאתה מצטט ננסה להבין את ההקשר והמקרה לגביו נאמרו הדבריו, מחילה אבל לא אני המצאתי שקול באשה ערוה ואסור לשמוע שירת נשים, זו הלכה פסוקה ופשוטה.

  17. הדיון שלכם מעניין…
    ובאמת לי זה נוגע הלכה למעשה, אני נמצא שבתות בכל מיני תיכונים, של מתחזקות… והבנות שרות שירי שבת ביחד, האם אני מחוייב לצאת החוצה? (לא כל כך מעשי כל פעם), כמובן שאיני יודע בדיוק מי שרה, וגם אין כוונתי להנאות, וכמובן כל מה שאני נמצא שם זה מטרה של קירוב. אולי זה דומה למה שהשרידי אש כתב.

  18. ההנהגה הראויה, וכך מקובל בכל הסמינרים החרדיים, שהמשפחה של הרב אוכלים בחדר אחר, והרב רק מגיע באמצע הסעודה לומר את הדרשה שלו וכיוצא בזה, וכך הבנות יכולות לשיר. אתה יכול בהחלט לדרוש זאת מכל תיכון שמזמין אותך, זה לא נראה לי מורכב במיוחד. עיקר הפעילות של הרבנים הגברים היא מחוץ לסעודות, בסימפוזיוןנים או שיעורים במהלך השבת.

  19. זה נכון במסודות חרדיים רגילים, לא במוסדות של מתחזקות/נושרות וכו', הדרישה היא דווקא להיות איתם ביחד, על מנת לשמש דוגמא אישית, וגם יש דבר תורה קצר כל סעודה.

  20. בס״ד
    שאלתו של יאיר עוררה לי שאלה מעניינת עכשיו
    מאחר והמשנה ברורה שהזכרתי התיר לשמוע שירה של בתולה באופן ואינו מכוון להנות מקולה אבל אסר לנידה לכאורה יש פה טעם גדול להתיר טבילה במקווה גם ללא נשואות והטעם הוא קירוב רחוקים

  21. לא הבנתי, אתה מציע לר' יאיר להציב תנאי לפני כל שבת כזו, להודיע לבית הספר שעליהם לעשות הטבלה המונית לכל התלמידות כדי שהוא יוכל לשבת בסעודה?
    [אגב המשנה ברורה מדבר בקול הבא מבחוץ ולא על שייבה בצוותא]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל