לתרומות לחץ כאן

מותר לעשות חתונה מעורבת?

אישה שהתגיירה והולכת להתחתן עם גבר יהודי, והם עושים חתונה הפרדה, האם מותר לעשות ישיבה מעורבת, כי רוב האורחים הם חילונים?

תשובה:

שלום רב

אין לעשות ישיבה מעורבת בחתונה, הלילה הזה קדוש מאוד עבורכם והישיבה המעורבת אסורה על פי הלכה. לא נראה שיקרה משהו לאורחים אם יפרדו מנשותיהם לשעה שעתיים… בשעת הדחק ממש ניתן לעשות ישיבה נפרדת בשני צידי האולם ללא מחיצות, אבל זה דיעבד גדול מאוד, אם זה ימנע כעסים גדולים במשפחה. ובתנאי שהנשים לבושות בצניעות [נדיר שזה יקרה בחברה חילונית…]

מקורות:

עי’ בגמרא בסוכה (דף נא,ב) שבבית המקדש, תקנו תיקון גדול, שכן בראשונה היו הנשים יושבות מבפנים ואנשים מבחוץ, והיו באים לידי קלות ראש, התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים, ועדיין היו באין לידי קלות ראש. התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. ואמר רב שלמדו זאת מהא דכתיב (זכריה יב) וספדה הארץ משפחות משפחות לבד, משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד. אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא – שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם – אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם – על אחת כמה וכמה.

ופירש רש”י כאן שעוסקין בשמחה – וקרובה לקלות ראש, ועוד, שהיצר הרע שולט עכשיו – לא כל שכן. וכ”פ הרמב”ם (פ”ה מהל’ בית הבחירה הלכה ט, ופ”ח מלולב הי”ב).

ומכח זה הזהירו הפוסקים הרבה להזהר בעיקר בשמחות, שלא יהיה ערוב, ולא ישבו בתערובת, כי היצר הרע שולט ומרקד ביניהם, ומביא לידי תקלה וכו’.

אמנם מה שנהגו לעשות מחיצות, בזה יש מקום להקל בשעת הדחק ממש. וכן כתב הגר”ע יוסף שליט”א בהגהה כתב יד לספרו שו”ת יביע אומר ח”ג (עמ’ רנג) שהביא דברי שו”ת שרידי אש (ח”ב סי’ ח דף טו סוף ע”א) שכתב בזה”ל: אבל באספות של רשות, כגון בשעת הכנסת כלה לחופה, או בשעת נאומים ודרשות, לא הקפידו מעולם לעשות מחיצות, ורק מדקדקים שלא ישבו אנשים ונשים יחד ולא יתערבו זה עם זה. ע”כ. וכתב מו”ז מרן שליט”א ע”ד, שכן נראה עיקר. וציין לזה גם לאוצר הגאונים (סוכה נב. סימן קפט) שאם אינם מעורבין אנשים ונשים אלא כל שורה בפ”ע שפיר דמי. ובלבד שלא ימזגו עם זל”ז. ע”ש. וסיים בזה הלשון: ומכל זה פסקתי למורה שמלמד תורה בבי”ס, היכא דאי אפשר בלא”ה והבנים יושבי’ מצד א’ והבנות מצד ב’, שמותר לו ללמד בכה”ג. (רק לא יפה עושים המנהלי’ שמלמדים במעורב). עכ”ל.

אולם גם זה לא התירו אלא באופן שהנשים המוזמנות לבושות באופן צנוע, אך באופן שהן לבושות בפריצות, הרי זה הכשלת הרבים הבאים לשם, להסתכל במראות אסורות, וראה מ”ש בזה רבי עובדיה הדאיה בשו”ת ישכיל עבדי (חלק ח דקל”ג) ע”ד הגמרא הנ”ל בזה”ל: והנה הדברים אמורים בזמנם שהנשים היו הולכים בדרכי הצניעות, והדברים ק”ו בן בנו של ק”ו, בזמנינו זה שהנשים הסירו מסוה הבושה מעל פניהם שהולכות חשופי זרוע ובגדים קצרים וגלוי צואר עד החזה, ודאי בודאי שבא השטן ומרקד בתוכם, ועושה את שלו, ומי יאמר זיכיתי לבי נקיתי עצמותי. וכו’. וע”כ כל מי שבידו היכולת למחות ואינו מוחה, הרי הוא נתפס בעונם ועונו ישא ח”ו. עכ”ל. וכ”ש כשהוא בעל השמחה והוא מביא את רעיו וחבריו לשמוח עמו בשמחתו, שיזהר שלא להכשילם בדבר איסור. וה’ לא ימנע טוב להולכים בתמים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב שליט"א שלום

    כידוע הרב אגרות משה (או"ח א מא ד"ה ובמקום; יו"ד כד ג) כתב שאין חובת הפרדה בחתונות. ולדעתו הגמרא בסוכה שהזכרתם מחייבת מחיצה ומדאורייתא, אך הוא כותב במפורש שהחובה הזו לא שייכת לגבי חתונות.
    האם ישנה סיבה לכך שאינכם מציינים לדעתו?
    מדובר בנושא רגיש וטעון מאד. פעמים רבות לדרוש מחתן להפריד זה בעצם לדרוש ממנו לצאת חוצץ נגד הוריו וכלתו. מדוע אינכם מזכירים את דעת האג"מ?

    ואין לטעון שהאג"מ מסכים שישנה חובת הפרדה (ורק אמר שלא צריך מחיצה), מפני שהמקור היחיד בגמרא המחייב מחיצה הוא הגמרא בסוכה.
    וכיוון שלדעתו הגמרא אינה שייכת בחתונות ממילא נמצא שבחתונות גם אין חובת הפרדה.

    תודה רבה והרבה ברכה

  2. חלילה לומר שהאגרות משה הקל יותר ממה שהבאנו אנחנו! הוא ודאי לא מדבר כשיש נשים לבושות שלא בצניעות, הוא לא שכח את ההלכה הפשוטה בסי' עה שאפילו הסתכלות בעלמא אסורה, כל שכן ישיבה ממושכת ליד שולחן אחד וכל שכן כל שכן שלא ריקודים ללא מחיצה!!!! שים לב היטב למה שכתב ולמה דימה את הדברים ועל מה הוא מדבר. ולכן, כיון שהמציאות בזמנינו אינה מאפשרת בשום אופן חתונה צנועה ללא מחיצה אין להקל בזה בשום אופן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל