לתרומות לחץ כאן

מקום קביעת המזוזה ביציאה לחצר

אני עובר לבית קרקע עם גינה פרטית. יש דלת לגינה מהסלון. הגינה אינה מקורה. מהגינה אי אפשר לצאת החוצה ואין מעבר לרחוב או לכל מקום אחר. האם בכלל חייבים במזוזה?

תשובה:

שלום רב

בודאי יש חיוב מזוזה אבל יש מחלוקת באיזה צד מניחים אותה, דעת הט"ז על פי מהרי"ל שיש להניחה בימים הנכנס לגינה, וכן מנהג הספרדים וקהילות החסידים, ואילו החזון איש נקט שיש להניחה לימין הנכנס מהגינה לבית, וכן מנהג רבים מבני אשכנז. לכן בכל מקרה יש לקובעה ללא ברכה.

מקורות:

בחזו"א יו"ד קסח,ה-ו כתב לקבוע בימין הנכנס לבית, ובשבט הלוי ג,קנ כתב שכך המנהג בבני ברק, ובהערות להגרי"ש אלישיב זצ"ל יומא יא,א כתב גם כן שכך נוהגים היום. אך באגרות משה יו"ד א,קפא, ואבן ישראל ז,לד כתבו לקבוע בצד ימין הכניסה לחצר, ובחובת הדר כ' שכך נוהגים וכ"כ בשו"ת יחוה דעת ח"ד סי' נא. והגרש"ז אוירבך זצ"ל הורה לחלק בין מרפסת או חצר שגודלה ד' על ד' שקובעים בימין היציאה מהבית לפחות מכך שקובעים בימין הכניסה לבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלה נוספת באותו נושא: יש 3 דלתות שונות שמהן אפשר לצאת לגינה. חייבים בשלושתן? הדלתות מפרופיל ברזל דק מאד (חלונות בלגים) כך שאין כ״כ איפה לקבוע מזוזות. להדביק בזכוכית?

  2. אם השלוש דלתות צמודות זו לזו די במרכזית שבהן, אבל אם הן מכיוונים שונים או מרוחקות מעט צריך בשלושתן. בדלתות אלומיניום אם אין מקום עדיף לחקוק מזוזה במקום הראוי לה באופן שלא תפריע לדלת, אם אי אפשר אפשר להקל שים על הצד החיצוני שהדלת לא נפתחת עליו. אך ללא ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל