לתרומות לחץ כאן

רכישת מחסן שמוצמד בטאבו לדירה אחרת

שאלה:

מה הדין אם רשום בטאבו מחסן צמוד לדירה שלי ושכן אחר שמחזיק במחסן כמה שנים יש לו חוזה שהבעלים של הדירה מכר לו את המחסן? למי זה שייך?
תשובה:
שלום רב,
רישום בטאבו בדרך כלל נועד רק להוכחה שאכן הוא הבעלים. ולפעמים זה ממש חלק מהקנין. עפ"י האמור בקידושין כו,א שקרקע למרות שהוא נקנה בכסף, במקום שנהגו לכתוב שטרות, הקנין חל רק עם כתיבת השטר כדי שיהיה סמיכות דעת של הקונה (נחלקו שם הראשונים האם הקנין הוא הכסף והשטר הוא תנאי לקנין, או שהקנין כבר נעשה רק ע"י השטר). לכן יש הרבה שאומרים שאם אין רישום בטאבו או חוזה המסדיר את הרישום בטאבו, אין "סמיכות דעת" של הקונה, ולא חל הקנין.
אמנם, בסיטואציה הנוכחית שאין אפשרות לפצל בטאבו את רישום המחסן מהדירה. די בחוזה כדי לרכוש את המחסן. לכן, אם בעל הדירה מכר לו את המחסן ויש לו ראיה על כך – עצם החוזה על רכישת החמסן. זוהי מכירה גמורה. ואם לאחר מכן הוא מכר לך את הדירה, וסיפר לך שיש לו גם מחסן, המוכר אינו דובר אמת, והתביעה שלך היא רק כלפיו.
אם אין לו חוזה על רכישת המחסן, אלא רק הוא משתמש בו כבר שנים. לכאורה אין לו חזקה כנגד רישום בטאבו. משום שחזקה נוצת ע"י העובדה שהבעלים שתק לאורך זמן. אבל אם יש לבעלים רישום בטאבו, אין הוא מרגיש שהוא זקוק למחות ולא לא נוצרת ראיה ע"י החזקה. ראה פתחי תשובה סי' קנג סק"ג, שו"ת מהר"ש ענגיל ח"ו סי' יד, שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל