לתרומות לחץ כאן

מדוע פסח שני בי"ד אייר ולא בט"ו? / שינוי מעות צדקה

שלום רב לכל הרבנים
כידוע בי"ד באייר לא אומרים תחנון ונוהגים קצת מנהגים זכר לפסח שני והשאלה היא הרי באור לט"ו אייר נאכל הפסח ככל משפטו וחוקתו והוא עיקר הפסח שני בדיוק כמו בראשון אזי מדוע לא משנים וכן אומרים בו תחנון ולא נוהגים בו אותם מנהגים?
ועוד שאלה ששואל גבאי בית הכנסת ששׂם קופת צדקה במטבח בית הכנסת שבו עושים קפה ושאר שתיה חמה וכתב על הקופה 'צדקה לקפה' האם מותר לו להשתמש בכספי הצדקה גם לשאר הצרכים השוטפים של בית הכנסת מבלי לדקדק שהכסף ילך דייקא לקפה או שכן צריך להקפיד על כך? ויש להבהיר שכל כוונתו היא שאותם אנשים הנהנים מהשתיה החמה כאשר יראו הקופה יפתח לבם לתרום ואין כוונתו שדייקא הכסף הזה יהיה לצורך השתיה כי ממליא הקניות לצורכי השתיה נקנים מהקופה המרכזית בין אם יהיה כסף בקופת ה'צדקה לקפה' הנ"ל או לא.

תשובה:

שלום רב

א. הטעם לכך, הוא משום שעיקר ענינו שלך יום פסח שני הוא הודיה לה' על הזכות שניתנה לנו לקיים את מצות הקרבת הקרבן גם למי שלא זכה לכך בפסח ראשון, וכמו בכל קרבן עיקר המצוה היא עצם ההקרבה אלא שמדיני הקרבן הוא שצריך לאוכלו, לכן עיקר החגיגה ביום י"ד. שונה בכך פסח ראשון, בו מלבד מצות הקרבן יש לנו את עיקר החג שהוא זכר ליציאת מצרים וכולל בתוכו עוד מצוות רבות כמו סיפור יציאת מצרים ואכילת מצה שאין להן קשר לקרבן, ואלו זמנן ביום ט"ו.

ב. בלי ספק הוא יכול לערב את הכסף שם עם הקופה הציבורית, כיון שבלאו הכי הוא נותן קפה באופן רציף. לכתחילה ראוי לכתוב משהו בסגנון "צדקה לקפה ולשאר צרכי המטבח", או נוסח כולל אחר, שאז ודאי שי להקל בלי שום ספק, שכן גם אם יצטבר שם סכום גדול הוא לכתחילה הולך גם לנקיון וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל