שלום לכבוד הרב
ברצוני לשאול אם אישה נשואה/ רווקה שטובלת ובעלה/ המיועד אינו נמצא איתה באותו הלילה מביאה על עצמה סוג של סכנה? ( כך שמעתי, שיש דין סכנה ועליה להניח סכין מתחת לכרית, האם קיים דבר כזה), וכפי שהרב כתב למעלה אסור לרווקה לטבול אך לאחר מעשה יש סכנה?ואם כן אשמח לדעת מנין ידוע הדבר/ היכן נכתב
תודה רבה
תזכו למצוות
שלום רב
אכן בית יוסף ובש"ך בסי' קצז ביורה דעה מבואר שיש בכך סכנה, ומשום כך נהגו שלא לטבול אם הבעל אינו נמצא בעיר, ויש שהקילו בזה על ידי הנחת תינוק לצד האשה בלילה, אולם בשבות יעקב ח"ג סי' עז שנשאל אם ניתן לסמוך על פתרון זה לסכנה הכתובה בחז"ל, השיב שהואיל והבית יוסף והרמ"א לא הזכירו ונקטו בפשיטות שלא טובלים, כך יש לעשות. בדיעבד, כדאי אולי במידת האפשר להשתמש בסגולה זו.
כאשר הבעל נמצא אבל יש סיבה רפואית וכדומה שמחמתה לא מקיימים יחסים, לדעת החתם סופר אבהע"ז סי' קכט מצוה לטבול לצורך שאר עניני הקירבה, אלא שבס' קנאת סופרים סי' סד חולק. ולכן אם יש לכם צורך בכך אפשר בהחלט לסמוך על דברי החתם סופר ולטבול. כנראה שלדעתו כשבעלה בעיר אין סכנה גם אם אינם מקיימים יחסים. אבל אם אין צורך מיוחד עדיף לדחות.
מחילה
לא מוזכר ענין הסכנה בש"ס ובב"י רק השבות יעקב הזכיר את הסכנה.
בבית יוסף שם כתב: "שהרי אין לך אשה טובלת כשאין בעלה בעיר", וכוונתו לענין הנ"ל.
מחילה, אינו מוכרח.
השאר תגובה