לתרומות לחץ כאן

לשון הרע על מפלגה

לכב' הרב
1)אם מישהו סיפר ברבים בגנות המעשים של מפלגה כלשהי בין אדם למקום או בין אדם לחברו (לא גם וגם), האם מותר לי לחוש ולספר ששמעתי את הדבר ובגלל זה אני לא מצביע לה וגם כדי שהשומע אולי ע"י זה לא יצביע לה?
האם זה נקרא דבר שנאמר באפי תלתא ואני אומרו לתועלת (שלא יצביעו למי שעושה כאלו מעשים). תודה!

תשובה:

שלום רב,

מאחר שיתכן מאד שאדם זה ששמעת ממנו מונע מאינטרסים כאלה ואחרים, ובדאי אסור לך לספר זאת לאחרים. שהרי אינך יודע אם אכן היה כך או לא. בנוסף, כדאי לזכור שההיתר של אפי תלתא לא קיים במקום שהפירסום הוא במטרה לגנותם. ככלל, הייתי מציע לך, לא להכניס את ראשך לנושאים אלו, לעולם לא תוכל להכריע את אכן היה כך או אחרת במפלגה כזו או אחרת, ואם זה דבר חיובי או שלילי, ומה הסיבה שנעשה כך או כך. זה גדול, זה גדול מאד, על האדם הפשוט. עדיף לסמוך כל אחד על רבותיו, באופן זה ניתן לדעת שההצבעה שלו אינה שגויה, כי הוא פשוט עושה מה שרבו אומר לו.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. וגם הצבעה בבחירות היא סוג של שותפות ונתינת כח וסיוע, ואם אני שמעתי ממקור מוערך כלשהו שמפלגה פלונית עשתה כך וכך, ומספר זאת (ששמעתי את הדבר, לא שראיתי) לאדם פלוני משמע אני יכול למנוע אותו מחיבור עם מפלגה שעשתה מעשים לא טובים. האם זה יהיה אסור?

  2. ואם המפלגה לא עשתה כך וכך אלא רק דברים טובים? אין שום סיבה שיהיה מותר לספר משהו שאתה לא יודע כלל מה היה, לאחר שאתר יודע מה היה, צריך לבדוק בגדרי לשון הרע. אמנם יש לפעמים שמותר לומר כדי לחשוש, אבל בדברים כאלה, אל תאגה, עשה מה שהרב שלך אומר לך להסר דאגה מלבך, אתה לעולם לא תוכל לדעת אם עשו כן או לא, אם הם קיבלו הוראה לעשות כן או לא, ואפילו אם כן, מי אומר שהם יעשו כן גם בעתיד, ומנין לך לשפוט אם זה נכון לעשותו או לא, לכן המצלתי בעינה עומדת.

  3. אני ימקד את העניין.
    ציור: אם שמעתי מאדם פלוני שהוא ידוע ומוערך שכשרות פלונית בעייתית או שהיא לא מהדרין כמו שהיא מציגה עצמה האם יהיה אסור לי לומר לאחרים ששמעתי שהוא אמר כך כדי להזהירם?? האם לפי שיטתך כבודו אני צריך להגיד לעצמי : לא אולי גם חלק מהבשר כשר למהדרין, אולי הוא גם משקר, אולי הם גם הפסיקו עם זה, טוב אני יעזוב אני לא יגיד לאף אחד נשאיר אותם בספק, העיקר שאני יודע.
    אז נכון שזה ציור שונה לגמרי אבל עכ"פ זה אותו מצב, אם אני שמעתי על אנשים במפלגה פלונית שעשו כך כך וזה דבר ידוע ומוסכם שלא טוב לעשות כך ושלא טוב לתמוך באנשים שעושים כן או אפילו ששמעתי שהם רק לא מהדרין והם עשו מעשים שאם אדם פלוני ידע אותם אולי באמת יגיד תודה באמת אני לא רוצה לתמוך באנשים כאלה. אז אפילו שאיני בטוח בדברים מדוע יהיה אסור לי לספר שפלוני אמרם.? או שאני סתם לא מספר מתוך אי ידיעת ההלכה שמדמה עצמה לצדקנות.

  4. אתה מדבר ממש לעניין… אבל תנסה לבדוק את עצמך, שב עם עצמך עם כל הרצינות, ותנסה לדמיין שהמפלגות שעליהם אתה מדבר נמצאות באינדונזיה, ואין לך כל קשר אמיתי או רגשי לאנשים מטעם מפלגה זו או אחרת, האם גם אז הייתי מנסה להצדיק שמותר לדבר עליהם לשון הרע, או שהיית אומר לעצמך לשון הרע לא מדבר אלי…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל