שאלה:
האם לאמר גנות על פוליטיקאים חילונים שמזיקים לעם ישראל זה לה"ר? לדוגמא: בלינקן שר החוץ האמריקאי מכריח אותנו באופן מרושע לתת ציוד לשונאנו . או : פלוני תומך ברפורמה ורוצה שבג"צ ישלוט עלינו ובעצם רוצה לעקור את הדת.או: פלוני התעלם לגמרי מהתעצמות החמאס ותרם לאסון. אלו דברים שאני שומע כל הזמן .
תשובה:
ככלל מותר לדבר לשה”ר על מחלל שבת בפרהסיא וכן על כל מי שיצא מכלל “עמיתך” ואין מידת חסידות להימנע מזה.
אך כל זה אמור רק במי שגידלו אותו על פי התורה והוא ר”ל פרק עול מצוות, אבל מי שגדל עם חינוך חילוני נחלקו הפוסקים האם דינו כמומר או נחשב אנוס ודינו כישראל.
הח”ח בכמה מקומות הדגיש שמי שיצא מכלל עמיתך אין עליו איסור לשה”ר ואדרבה מצוה לגנותו, (הל’ לשה”ר כלל ח’ סעיף ה’, בסוף כלל ט’ הלכות רכילות).
ולענין מחללי שבת בזמנינו בארץ ישראל [אלו הגדלים בחו”ל במקומות נידחים שמעולם לא שמע על יהדות ויהודים נראה שדינם כשוגגים] נחלקו הפוסקים בזה הרבה סוברים שדינם כמומרים, אבל החזו”א (יו”ד סי’ א’ סק”ו) כתב שאין להכריע כך באופן כללי וצריך לדון על כל אחד בפרט, עי’ בספר בינה ודעת (הל’ מחללי שבת בזמנינו) במבוא ובפכ”ו שהאריך בזה.
לגבי גוי מותר לדבר כדברים הללו שהזכרת.
יצויין, כי לא תמיד מדובר בלשון הרע, לפעמים מדובר במחלוקת פוליטית, והבעת הדעה שלך אינה בהכרח גנאי לגבי החולקים עליך.
זה אותה מחלוקת גבי תינוק שנשבה?
אגב. יש מחלוקת בין הגרחק לרב זילברשטיין אם חילוני שדיבר לשה"ר על חילוני כששב בתשובה אם חייב לחזור בתשובה על כך שהרי בעצמו היה באותו גדר
אני לא בטוח שבהכרח הוא היה באותו גדר, כל אדם הוא עולם לעצמו.
זה אותה מחלוקת גבי תינוק שנשבה?
כן.
אני מכיר שיש הרבה שסוברים כהחזון איש
השאר תגובה