לתרומות לחץ כאן

לשון הרע

שאלה:

שלום כבוד הרב.
1) ישבנו בשולחן באירוע: אני , חבר שעובד איתי והבוס. החבר דיבר לשון הרע על פלוני שעובד איתנו וכמובן שהבוס מכיר אותו, והחבר גינה אותו על התנהלות כל שהיא שלו בעבודה. אני לאחר ששמעתי את דבריו אמרתי בתמיהה : "מה?! אני הייתי עושה את זה אחרת (בצורה טובה יותר מאיך שהוא התנהל)."
רציתי לדעת האם אני צריך לספר את זה לפלוני , ולבקש ממנו מחילה? או לא. האם חטאתי בלשון הרע ? ( רק לציין שפלוני מחלל שבת ). תודה כבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

זה אכן לשון הרע, אבל לגבי השאלה אם עליך לבקש סליחה כאשר זה רק יצער אותו ובזה ידע שדיברת עליו… נחלקו הדעות, שכן מחד גיסא לשון הרע הוא אחת העברות שבין אדם לחברו שאין יום הכיפורים מכפר עליהן ללא תשובה, ומאידך, אותו אדם מאוד יפגע אם ישמע שמדברים עליו דברים רעים, ובכל מקרה תגרם לו מכך אי נעימות מרובה, ולא הגיוני שכדי לכפר על חטא נגרום לו אי נעימות זו. לכן המנהג המקובל הוא שלא מבקשים על חטא זה סליחה אלא רק חוזרים עליו בתשובה בינינו לבין הקב”ה ובעז”ה יתכפר.

מקורות:

ראה מועדים וזמנים ח”א סימן נ”ד בשם הגר”י סלנטר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה הרב. רק להוסיף שאיני יודע אם הלשון הרע -הועבר לנפגע ונגרם לו הצער או לא. (דובר בפני יותר משלושה). במידה והוא כבר הועבר אליו, עדיין לא לבקש ממנו מחילה?
    ושאלה נוספת, במידה ונגרם לו נזק כספי מהלשון הרע (כי הבוס אולי נתן לו פחות משמרות) האם אני פתור מלהשיב לו "גזלה" אם הוא הפסיד ממון פה? תודה הרב על העזרה

  2. אם הוא שמע שדיברת ועדייםן זוכר וכאוב ודאי יש לפייס אבל אם לא שמע או כבר שכח אין טעם לצער.
    אין עליך תשלומי נזיקין. רק להבא להזהר.

  3. תודה כבוד הרב.
    אך רק שאלה אחרונה באירוע שקרה: במידה ואני בספק אם הנפגע יודע על הלשון הרע שלי או לא יודע, הרב פוסק לי שלא להזכיר לו ולא לבקש ממנו מחילה? כיוון שאיני יודע בוודאות אם הוא יודע אם לא. נכון הרב?

  4. לא לבקש ממנו מחילה רק להתחזק יותר להבא להיות תמיד מאלו האומרים מילים טובות ומלמדים זכות. אני מניח שגם המנהל שלכם מספיק חכם בשביל לא לפגוע בו בגלל טעות כזו או אחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל