לתרומות לחץ כאן

לשון הרע בשמיעת אדם מדוכא

שאלה:

שלום כבוד הרב,
יש לי חברה טובה שנפלה לא מזמן לדיכאון ולמקומות לא טובים, כשדיברתי איתה בטלפון היא סיפרה לי איך זה קרה לה ומה גרם לה לזה ואילו אנשים עשו לה דברים ומה הם אמרו וכו' והרגשתי שזה ממש לשון הרע וניסיתי לא לקבל את מה שהיא אמרה.
חשוב לי לציין שני דברים:
א. אני מכירה את האנשים הנ"ל
ב.אני חברה ממש טובה שלה והיא לא סיפרה את זה לאף אחד חוץ ממני.
השאלה שלי היא האם מותר לי להמשיך להתקשר אליה בשביל שהיא תוכל לפרוק ולהקשיב לה והאם מותר לי לשאול שאלות שיעזרו לה לפרוק גם אם התשובה תהיה לשון הרע?
ואילו עיצות טובות אוכל לתת לה לעזור לה לצאת מדיכאון ע"פ היהדות.
תודה רבה ובשורות טובות.

תשובה:

שלום וברכה

את יכולה לשוחח איתה, זה לתועלת, וכמובן תשתדלי לא לקבל את הדברים, ובאמת לזכור שבדרך כלל, כשאשה במצב כזה אומרת דברים כאלו, זו לא אמת צרופה אלא הסתכלות מאוד סובייקטיבית. טבע האדם הוא שכאשר הוא נמצא בחולשה, הוא מאשים את כל העולם כולו, רק לא את עצמו. כך הוא יכול להרשות לעצמו להשאר באיזור הנוחות שלו, לא צריך לקום מהמיטה ולא צריך לעשות כלום, כי כולם אשמים רק לא אני. ולכן באמת לא מדובר בדברי אמת בדוקא…

מה שצריך לדבר איתה, יחד עם הקשבה והכלה, זו הנקודה הזו עצמה, שבסופו של דבר לא משנה מי עשה לה ומה עשה לה, אלו הם החיים שלה, ואם אין אני לי מי לי, אם היא לא תיקח את עצמה בידים ותנסה לצאת מהמצב הזה, איש לא יוכל לעזור לה. ולכן, גם אם אנשים רעים הצרו לה, אין כל הגיון לתת להם להצליח ולנצח… היא צריכה לחיות את חייה שאותם איש לא יכול לקחת ממנה. וכך לנסות לתרגל איתה יציאה מהמצב, ללכת קצת בערב יחד להליכה, לעשות איזו פעילות חיובית של נתינה, כל דבר שנותן טעם בחיים, יש להשתדל לעשות.

בשורות טובות ובהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לשואלת השאלה, מבקשת לשתף אותך במשהו דומה למקרה שלך שאני עוברת עם משהי 6 שנים ורק השבוע שמתי לזה סוף.למרות שאני לא מרגישה שלימה עם עצמי ומאחלת לעצמי שאני אצא מזה.
    לפני 5-6 התחלתי להשתתף בשיעור תורה בעירנו עם רבנית. שם הייתה משהי שהכרתי אותה מהרווקות משהי כשאני הייתי בת 10 משפחתה עברה להתגורר בדירה מיתחתנו בעיר הסמוכה לעיר שאנחנו מתגוררות כרגע. ראיתי אותה יושבת כך לבד ומאוד שקטה לאט לאט התחברתי אליה. וכך החלפנו מספרי טלפון. מה שאהבתי אצלה שהיא לא משתפת בחייה האישיים. ראו עליה שהיא עברה דברים. היא גרושה ללא ילדים. לאט לאט היא נפתחה לאחר שתהתה על קנקני וסיפרה על חייה ועל אנשים שפגעו בה. לפני 5 שנים ביקשה ממני שאבוא להעיד אצל עו"ד שאני מכירה אותה כי היא טוענת שהגיל שרשום לה בת"ז אינו אמיתי. פה כבר התחלתי לחשוש כי אני לא ממש יודעת בת כמה היא הייתה כשהיינו שכנות. לא ידעתי עליה כלום. למרות זאת הרגשתי לא נעים ואמרתי לה שכן אעיד לטובתה. היא שיתפה את הרבנית ושתדבר איתי כי כנראה הרגישה שאני לא שלימה עם זה. הרבנית התקשרה אליי ואמרתי לה את החששות שלי. ואז האישה התקשרה ואמרה לי "מה הגזמת מה את לא מכירה אותי"? ומהתגובה שלה נשאבתי למה שלא רציתי להיכנס לזה. בנתיים היא עברה 2 עו"ד ועדיין לא הורידו לה את הגיל. במשך 6 שנים היא מתקשרת אליי על בסיס יום יומי לא מרפה אם אני לא עונה היא יכולה להתקשר 15-17 פעמים ברצף ואם אני עונה לה ואומרת שאין לי כרגע אפשרות לדבר ושאתקשר יותר מאוחר. היא מבינה ולאחר שעתיים שלוש שהיא רואה שאני לא חוזרת היא מתקשרת. ה-סי היה לפני כשנתיים היה משהו אישי במשפחה ולא יכלתי לענות והיא התקשרה והתקשרה לא הרפתה כשראתה שאני לא עונה התקשרה לבת שלי שהמקרה היה קשור אליה. הבת מתקשרת אליי ושואלת מה היא רוצה? עניתי לבת. לבסוף עניתי לה ושיתפתי אותה ומאז היא התחילה להתערב ועירבה גורמים אחרים. מאז אני משתפת אותה בחיי האישיים. למרות שהיא מבטיחה שזה יישאר אצלה אני מגלה שהיא משתפת אחרות. הסביבה המשפחה אמרו לי להפסיק עם זה ולא לתת לה לשלוט כך על חיי אני לא פסיכולוגית והכדו' וגם הרבנית שדיברתי איתה לאחר שהייתי איתה אצל העו"ד. לכן תשקלי טוב טוב במה זה יכול להיות כרוך וזה יכול לבוא על חשבונך זה שואב המון. רק השבוע עם כל הכאב והצער התחלתי לסנן אותה. אני מעריכה שהיא מאוד פגועה וקשה לה. אבל אני לא יכולה להכיל את זה. המון אנשים חתכו ממנה היא לא מבינה שיש לאנשים חיים. היא חושבת רק על עצמה והרבה מהסיפורים היא הביאה אותם על עצמה. אבל פשוט היה נוח לה שאני מקשיבה ולא שופטת.

  2. את מעירה כאן נקודה שמאוד מאוד חשובה למי שרוצה לסייע לאחרים. לדעת לשים את הגבול בין עזרה, אמפתיה ודאגה, לבין להשאב לתוך סיפור בלי גבול נפשי וטכני. מי שבאמת רוצה לעזור, חייב לדעת לשים את הגבול בצורה הכי ברורה, הן מצד זמני ההתמסרות הן מצד הכניסה הנפשית לסיפור. תודה על השיתוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל